Bruker studenter til å løse fremtidens utfordringer

Storebrand satser stort på nye talenter for femte året på rad, og tilbyr ni studenter sommerjobb for å hjelpe konsernet bli et digitalt sparekonsern i verdensklasse.

KANDIDATENE: Agata Cypriak vel Czupryniak og Ragna Kristine Randeberg er to av ni deltagere som har fått Storebrands prestisjefylte sommerjobb.

Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand
Publisert:

Storebrand startet forrige uke internship-programmet Sandbox for femte året på rad. Over syv uker skal ni kandidater løse en reell utfordring Storebrand står overfor.

Innovasjonssjef i Storebrand Gustav Gorecki forteller at konsernet flere ganger har brukt løsningene som studentgruppen har kommet presentert for dem i femårsperioden Sandbox har eksistert.

– Totalt har vi fått ti løsninger på reelle kundeproblemer i løpet av de siste fem årene, og mange av dem har blitt brukt og lagt til i eksisterende systemer. Da EUs nye personvernsforordning trådde i kraft i juli i fjor, fikk vi for eksempel gode løsninger på utfordringene det bar med seg fra Sandbox-kandidatene, sier innovasjonssjefen.

Les også

Storebrand tjente nær en kvart milliard mindre

Gorecki forteller at det blir viktigere og viktigere å søke ut unge talenter. Han mener man ikke må glemme at unge nyutdannede kan være like flinke som de som er eldre med mer erfaring.

– Storebrand har tidligere ansatt mennesker med mer erfaring, men vi ønsker å nå de yngre og nyere også, sier HR-direktør i Storebrand Tove Selnes. og legger til at de yngre ansatte kan hjelpe til med å stille spørsmål ved vedtatte sannheter innad i konsernet.

VIKTIG MED TVERRFAGLIG KOMPETANSE: HR-sjefen i Storebrand, Tove Selnes.

Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand

Viktig med tverrfaglig kompetanse

Selnes forteller at Storebrand og datterselskapet SPP har hatt om lag tusen søkere til sommerjobbene.

Ifølge HR-direktøren er det også viktig at de ni kandidatene har ulike utdanningsbakgrunner. Hun mener at grunnet den økende kompleksiteten i problemstillingene organisasjoner som Storebrand må ta stilling til, er det et behov for mer komplekst sammensatt kompetanse større nå enn før.

– For oss er tverrfaglig kompetanse utrolig verdifullt, og det er også viktig for kandidatene våre å bli eksponert for andre perspektiver tidlig i karrieren. Vi er opptatte av å skape tverrfaglige team, ikke tverre, faglige team, sier hun.

Hvilke felt kandidatene har kompetanse i er i midlertidig ikke helt tilfeldig. Gorecki forteller at tidligere år har lært Storebrand at det er behov for både utviklere, designere, økonomer og psykologer for å løse Sandbox-utfordringene. Det er derimot større fleksibilitet på hvor langt kandidatene har kommet i utdanningsløpet, og både bachelor- og masterstudenter vurderes.

Les også

Storebrand vil ha en bit av kommunemarked på 520 milliarder

Vil bli digitalt sparekonsern i verdensklasse

Ragna Kristine Randeberg går industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU. Hun synes det er gøy å få muligheten til å teste en annen sektor enn det hun er vant til.

– Jeg har vært nysgjerrig på endringene som skjer i bank- og finanssektoren lenge, i tillegg til at jeg syntes det hørtes gøy ut å få være med å utvikle noe som Storebrand kanskje kan få bruk for, sier hun.

Årets utfordring er å støtte opp under Storebrands mål om å bli et digitalt sparekonsern i verdensklasse. Løsningsforslaget skal presenteres for toppledelsen og øvrige ansatte i et allmøte i august. Kandidatene er imidlertid ikke spesielt nervøse for å presentere løsningen sin.

– Nervøsiteten kommer sikkert når presentasjonen nærmer seg, men foreløpig er det så mye å gjøre og så varierte arbeidsdager at man ikke helt kan ta stilling til det. Vi har blant annet daglige statusmøter, i tillegg til presentasjon hver fredag, så vi får god trening, forteller masterstudent Eivind Bakkevig ved Universitetet i Stavanger.

TRANGT NÅLØYE: Eivind Bakkevig, Ragna Kristine Randeberg og Agata Cypriak vel Czupryniak er glade for at de får jobbe med mennesker med annen kompetanse enn dem selv. De blant de ni som ble plukket ut av tusen til å delta i Storebrand-programmet.

Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand

Bredt spekter av studieløp kvalifiserer

Agata Cypriak vel Czupryniak studerer interaksjons- og tjenestedesign ved Arkitektur og designhøyskolen i Oslo. Hun søkte Sandbox fordi hun hadde lyst til å utfordre seg selv i et felt hun selv hevder hun ikke kan mye om.

– Jeg har aldri jobbet tverrfaglig før, men ser verdien av at vi har så forskjellige bakgrunner. Alle i teamet vet forskjellige ting, men bygger på hverandres kunnskap og måter å jobbe på, sier hun.

Den nyutdannede psykologen Caroline Midttun Rostrup har heller ikke en tradisjonell finansbakgrunn, men føler hun får brukt kompetansen sin i Sandbox-utfordringen.

– Jeg kan aldri ta over jobben til en siviløkonom, men det virker som om deler av næringslivssektoren åpner opp for andre bakgrunner og er interesserte i hva vi andre kan bidra med. Selv er jeg veldig interessert i hvordan man bruker psykologien utenfor det terapeutiske rommet, og i krysningsfeltet mellom økonomi og psykologi, sier hun.