Bruker studenter til å løse fremtidens utfordringer
Storebrand satser stort på nye talenter for femte året på rad, og tilbyr ni studenter sommerjobb for å hjelpe konsernet bli et digitalt sparekonsern i verdensklasse.
Storebrand startet forrige uke internship-programmet Sandbox for femte året på rad. Over syv uker skal ni kandidater løse en reell utfordring Storebrand står overfor.
Innovasjonssjef i Storebrand Gustav Gorecki forteller at konsernet flere ganger har brukt løsningene som studentgruppen har kommet presentert for dem i femårsperioden Sandbox har eksistert.
– Totalt har vi fått ti løsninger på reelle kundeproblemer i løpet av de siste fem årene, og mange av dem har blitt brukt og lagt til i eksisterende systemer. Da EUs nye personvernsforordning trådde i kraft i juli i fjor, fikk vi for eksempel gode løsninger på utfordringene det bar med seg fra Sandbox-kandidatene, sier innovasjonssjefen.
Storebrand tjente nær en kvart milliard mindre
Gorecki forteller at det blir viktigere og viktigere å søke ut unge talenter. Han mener man ikke må glemme at unge nyutdannede kan være like flinke som de som er eldre med mer erfaring.
– Storebrand har tidligere ansatt mennesker med mer erfaring, men vi ønsker å nå de yngre og nyere også, sier HR-direktør i Storebrand Tove Selnes. og legger til at de yngre ansatte kan hjelpe til med å stille spørsmål ved vedtatte sannheter innad i konsernet.
Viktig med tverrfaglig kompetanse
Selnes forteller at Storebrand og datterselskapet SPP har hatt om lag tusen søkere til sommerjobbene.
Ifølge HR-direktøren er det også viktig at de ni kandidatene har ulike utdanningsbakgrunner. Hun mener at grunnet den økende kompleksiteten i problemstillingene organisasjoner som Storebrand må ta stilling til, er det et behov for mer komplekst sammensatt kompetanse større nå enn før.
– For oss er tverrfaglig kompetanse utrolig verdifullt, og det er også viktig for kandidatene våre å bli eksponert for andre perspektiver tidlig i karrieren. Vi er opptatte av å skape tverrfaglige team, ikke tverre, faglige team, sier hun.
Hvilke felt kandidatene har kompetanse i er i midlertidig ikke helt tilfeldig. Gorecki forteller at tidligere år har lært Storebrand at det er behov for både utviklere, designere, økonomer og psykologer for å løse Sandbox-utfordringene. Det er derimot større fleksibilitet på hvor langt kandidatene har kommet i utdanningsløpet, og både bachelor- og masterstudenter vurderes.
Storebrand vil ha en bit av kommunemarked på 520 milliarder
Vil bli digitalt sparekonsern i verdensklasse
Ragna Kristine Randeberg går industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU. Hun synes det er gøy å få muligheten til å teste en annen sektor enn det hun er vant til.
– Jeg har vært nysgjerrig på endringene som skjer i bank- og finanssektoren lenge, i tillegg til at jeg syntes det hørtes gøy ut å få være med å utvikle noe som Storebrand kanskje kan få bruk for, sier hun.
Årets utfordring er å støtte opp under Storebrands mål om å bli et digitalt sparekonsern i verdensklasse. Løsningsforslaget skal presenteres for toppledelsen og øvrige ansatte i et allmøte i august. Kandidatene er imidlertid ikke spesielt nervøse for å presentere løsningen sin.
– Nervøsiteten kommer sikkert når presentasjonen nærmer seg, men foreløpig er det så mye å gjøre og så varierte arbeidsdager at man ikke helt kan ta stilling til det. Vi har blant annet daglige statusmøter, i tillegg til presentasjon hver fredag, så vi får god trening, forteller masterstudent Eivind Bakkevig ved Universitetet i Stavanger.
Bredt spekter av studieløp kvalifiserer
Agata Cypriak vel Czupryniak studerer interaksjons- og tjenestedesign ved Arkitektur og designhøyskolen i Oslo. Hun søkte Sandbox fordi hun hadde lyst til å utfordre seg selv i et felt hun selv hevder hun ikke kan mye om.
– Jeg har aldri jobbet tverrfaglig før, men ser verdien av at vi har så forskjellige bakgrunner. Alle i teamet vet forskjellige ting, men bygger på hverandres kunnskap og måter å jobbe på, sier hun.
Den nyutdannede psykologen Caroline Midttun Rostrup har heller ikke en tradisjonell finansbakgrunn, men føler hun får brukt kompetansen sin i Sandbox-utfordringen.
– Jeg kan aldri ta over jobben til en siviløkonom, men det virker som om deler av næringslivssektoren åpner opp for andre bakgrunner og er interesserte i hva vi andre kan bidra med. Selv er jeg veldig interessert i hvordan man bruker psykologien utenfor det terapeutiske rommet, og i krysningsfeltet mellom økonomi og psykologi, sier hun.