Bergans stanser annonser på Facebook og Instagram
Hiver seg på internasjonalt opprop mot «hatefulle ytringer».
Flere gigantselskaper som Starbucks, Coca-Cola og Unilever har den siste tiden kastet seg på en voksende boikott-kampanje mot annonsering på Facebook.
Nå gjør den norske sportsklærporodusenten det samme.
– Det er snakk om en av våre viktigste annonsekanaler, men likevel får verdigrunnlaget vårt komme først, sier Brand Communication Manager i Bergans Norway Anders Sten Nessem til E24.
Kampanje
Det er Stop Hate for Profit- kampanjen de nå slutter seg til. Kampanjen forsøker å få Facebook til å ta grep om rasistiske og hatefulle ytringer.
Bergans opplyser at de ikke lenger vil annonsere på Facebook eller Instagram. Sistnevnte eies av Facebook.
Bergans blir da den første norske annonsøren som stanser annonsering på de to sosiale mediene, etter det E24 kjenner.
Verdigrunnlag
– I Bergans har vi et verdigrunnlag som er dypt forankret i organisasjonen, sier sjegf i Bergans, Jan Tore Jensen i en melding.
– Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Med bakgrunn i dette stopper vi nå all annonsering på Facebook og Instagram i alle markeder, fortsetter han.
På ubestemt tid
Nessem forteller til E24 at boikotten vil vare på ubestemt tid.
– Vi kommer til å følge situasjonen nøye og vil gjøre fortløpende vurderinger. Nå vil vi avvente situasjonen og se hva Facebook gjør, sier Nessem.
Dagens Næringsliv melder at to andre norske selskaper har varslet at de kommer til å gjør det samme: IT-selskapet Smartdok i Alta, og designbyrået Netlife i Oslo.
Videreutvikler regelverket
Facebook-sjef i Norge Rune Paulseth skriver i en e-post til E24 at selskapet ikke ønsker hatefullt innhold velkommen på deres plattformer, og legger til at de jobber med å videreutvikle regelverket.
– Vi mener at å minimere mengden innhold som bryter med våre regler, er den viktigste måten å forhindre at folk blir utsatt for ulovlig eller krenkende innhold, sier Paulseth.
– Derfor tror vi ikke at en boikott er den rette veien videre, selv om vi åpenbart respekterer enhver annonsørs beslutning om å velge dette, legger han til.
Les hele meldingen her