Nedtur for Vita-kjeden: – Har vært et utfordrende år

Fra 2017 til 2018 ble resultatet bortimot halvert for Vita-kjeden, som blant annet leverer sminke og velværeprodukter.

bilde

Foto: Eric Gaillard Reuters
Publisert:

Etter en periode med vekst frem mot 2016 ser det mørkere ut for Norges største kjede innen skjønnhet og velvære.

Fjorårets resultat etter skatt på 39,7 millioner kroner er under halvparten av toppåret i 2016. Året før var resultatet på 74,1 millioner.

Topplinjen hadde en nedgang på nær fem prosent da inntektene falt til 1,23 milliarder kroner fra 1,29 milliarder kroner året før. Vita har de siste fem årene økt inntektene betydelig, fra et nivå på 770 millioner kroner i 2013.

Administrerende direktør Kristina Johansson i Vita forteller at selskapet jobber for å bedre lønnsomheten, og er i ferd med å gjøre grep for å styrke Vitas markedsposisjon i Norge.

– Et utfordrende år

I årsrapporten trekker styret frem at selskapet driver i et krevende marked med høy konkurranse, og at norsk varehandel har vært under et sterkt press i 2018.

Les også

Tok over som Vita-sjef i fjor: 20 prosent av omsetningen skal være på nett i 2021

«Utviklingen for selskapet i 2018 anses av styret som utfordrende, noe også den generelle utviklingen i norsk varehandel har vært,» skriver selskapet.

Annonsørinnhold

Men til tross for resultatnedgangen øker kjeden sin markedsandel blant de tradisjonelle kosmetikkaktørene med 0,5 prosent, ifølge årsrapporten.

– Konkurransen har vært og er tøff, som i bransjen generelt, sier Johansson til E24.

Hun forteller nedgang i inntektene og et økende press på marginene grunnet konkurranse er årsaken til fjorårets resultat.

– 2018 har vært et utfordrende år, sier hun.

Utsiktene for kommende år er heller ikke sikre. Selskapet ser for seg at det fortsetter å preges av usikkerheten i innenlandsmarkedet for detaljhandel.

Vita-styret skriver: «Styret forventer en moderat utvikling for selskapet og dets datterselskap i det nærmeste året. Det på bakgrunn av usikkerhet i retailmarkedet og økt konkurranse fra nye og eksisterende aktører samt nettaktører.»

Bedre resultater for nettbutikken

Tross den negative utviklingen for kjeden, så skriver Vita at nettbutikken deres er i sterk vekst.

– Som i de fleste bransjer vokser vi på nett. Det er bransjeglidning, og enkelte nye aktører som alle kjemper om sin andel. De etablerte aktørene må kontinuerlig forbedre seg for å beholde markedsposisjonen, sier Johanson.

Hun legger til at selskapet har stabil vekst på nett, og har ambisjoner om å ta markedsandeler totalt sett.

Les også

Tesla Norge trosser fallende omsetning: Økte overskuddet med 74 prosent

Kjeden la i fjor ned tre av de 217 butikkene som var åpne i 2017.

Kristina Johansson tok over ledelsen av kjeden i august 2018. Hun kunne tidligere i år fortelle E24 at hun tror fysiske butikker har en fremtid.

– Vi har ingen strategi om å legge ned butikker, men vi har lønnsomhetskrav, sier Johansson og sier at det skjer en endring i hvilke butikker som er lønnsomme.

Hun forteller også at selskapet har et mål om at 15 og 20 prosent av omsetningen skal være fra netthandel i 2021.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold