Oslo nattestenger sparkesykler fra klokken 23

Byrådet i Oslo vedtok tirsdag å stenge utleie av elektriske sparkesykler fra klokken 23 til klokken 05 hver natt hele uken.

STRENGERE REGLER: Snart blir det ikke lenger mulig å leie seg en sparkesykkel i hovedstaden etter klokken 23.
  • Stella Bugge
Publisert:

Det settes også et tak på 8000 elsparkesykler i hovedstaden, opplyser kommunen i en pressemelding. Det er 68 prosent færre enn i dag.

Oslo er den europeiske storbyen med flest sparkesykler per hode.

– Den nye forskriften vil være gjeldende fra begynnelsen av september, står det i pressemeldingen med henvisning til at kommunen må følge saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven.

– I mellomtiden har jeg en klar forventning om at utleieaktørene tar situasjonen vi står i på alvor, og iverksetter de kravene vi stiller med det samme. Når omfanget av skader ved bruk av elsparkesykler er så stort at helsevesenet roper varsku, må aktørene også ta selvstendig ansvar for situasjonen, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i pressemeldingen.

VG har tidligere skrevet at den nye forskriften innføres i august slik at aktørene får muligheten til å tilpasse seg.

– Det har vært en uholdbar situasjon for mange i byen vår, spesielt for blinde, svaksynte, rullestolbrukere og eldre. Vi har jobbet i ekspressfart for å få på plass en forskrift, sier Stav.

Mange har blitt skadet i elsparkesykkel-ulykker i Norge, noe som har resultert i kraniebrudd, koma og ødelagte tenner.

68 prosent skal vekk

Det opprinnelige forslaget gikk ut på at det skulle være nattestengt mellom 01.00 og 05.00 alle ukedager, noe som allerede gjelder for leie av bysykler. Dette skulle blant annet forebygge ulykker.

Men Oslo universitetssykehus kom med en klar oppfordring om å stenge for utleie allerede klokken 23. I juni var det nemlig flest skader i timen før midnatt.

– De to viktigste tiltakene er å redusere antall elsparkesykler fra over 20 000 til 8 000, og å innføre nattestenging. Vi ser fra ulykkestallene at det er svært høy risiko for alvorlige skader ved kjøring med elsparkesykkel om natten. Derfor stenger vi for utleie mellom klokken 23 og 05 alle dager. I tillegg vil vi blant annet stille krav om hvor elsparkesykler kan brukes, sier Stav.

– En farlig plage

Byrådsleder Raymond Johansen sier gatene i Oslo skal være trygge for alle.

– Utgangspunktet vårt er at gatene i Oslo skal være trygge og tilgjengelige for oss alle og elsparkesykkesituasjonen i sommer er blitt enda verre enn vi fryktet. Nå sørger vi for regler slik at det kan bli et positivt bidrag i byen i stedet for en farlig plage som mange føler, sier han til VG.

Han sier det gjør inntrykk når legevakten i Oslo har en egen pressekonferanse hvor de advarer mot omfattende fyllekjøring på elsparkesykkel nattetid.

– Jeg mener dette et eksempel på at det funger veldig dårlig å la kommersielle markedsaktører herje fritt i en storby. Sentrum av Oslo må ikke bli en stor ungdomsfest, men tilgjengelig for alle, og da må man ta hensyn til hverandre.

– Ikke sikker på at dette er nok

Johansen mener det er nødvendig med politisk styring for at dette skal fungere.

– Jeg er ikke sikker på at dette er nok, sier Johansen og legger til at Oslo nå vil få like mange sparkesykler som byen hadde for to år siden.

– Det vi nå begrenser antallet til, og som aktørene sier er helt krise, er det samme som vi hadde sommeren 2019.

Det vil ifølge Johansen nå kun bli tillatt med 1200 elsparkesykler innenfor Ring 1.

Og ja, byrådslederen har faktisk kjørt sparkesykkel selv.

– Men jeg er opptatt av å få skrittene mine, så det passer meg ikke så bra. Da får jeg ikke nok skritt, humrer han.

Tak på 8000

Bare de siste tre månedene har antallet sparkesykler ifølge Bymiljøetaten (BYM) økt med nesten 25 prosent til 25.734 elsparkesykler.

En rapport fra analyseselskapet Fluctuo i april viser at Oslo hadde 200 elsparkesykler per 10 000 innbyggere. Til sammenligning hadde Stockholm 125 mens Berlin, Paris og Roma lå på under 50.

http://api.int.vgnett.no/enrichments/top_object/19261

– Trenge 15 apper

Høyre mener det er på høy tid å gjøre noe med elsparkesykkelkaoset i Oslo.

– Men det byrådet her gjør er å strupe det eneste ikke-subsidierte transportmarkedet i Oslo, sier Nicolai Øyen Langfeldt H i Oslo bystyre.

– I beste planøkonomiske ånd, så setter byrådet et tak på 8000 sykler, som skal fordeles flatt på alle operatørene. Det vil få ganske store konsekvenser for forbrukerne. Nå kommer man til å trenge 15 apper på telefonen for å finne en elsparkesykkel. Om du i det hele tatt klarer å finne en, legger han til.

– Har ikke Høyre vært bekymret for antall elsparkesykler og alle ulykkene?

– Jo. Vi har hatt hinderløypetilstander på Oslos fortau. Det må løses. Derfor ville det vært langt bedre å innført et anbud der man plukket ut 2-3 aktører. Da ville man også fått bedre kontroll på parkering, laget sakte-soner, forbudssoner, og nattestengt. I tillegg til at det ville vært enklere å forholde seg til for forbrukerne.

Bergen nattestenger i helgene

Bergen kommune vil stenge byens elsparkesykler om natten de neste tre helgene. Ordningen skal i første omgang testes i tre uker, skrev BT mandag.

Kommende helg vil alle byens elsparkesykler være stengt fra midnatt til klokken 05 neste morgen.

Tiltakene aktørene har innført i Vestlandets hovedstad til nå har blant annet vært nedsatt makshastighet på elsparkesyklene i helgene.

– Som ansvarlig kommune ønsker vi å gjøre nattestenging til et krav, basert på tallene og rapportene vi får fra legevakten og politiet, sier avdelingsleder Tord Honne Holgernes i bymiljøetaten til BT.

Rettelse: VG fikk først opplyst at den nye forskriften innføres i august. I pressemeldingen fra Oslo kommune står det imidlertid at den vil gjelde fra begynnelsen av september (med henvisning til at kommunen må følge saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven). Dette ble rettet 13. juli 2021 klokken 11.37.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elsparkesykler
  2. El-sparkesykkel
  3. Voi
  4. Samferdsel
  5. Tier
  6. Bergen kommune
  7. Rettet

Flere artikler

  1. Sparkesykkel-aktører raser etter nye innstramminger: – Dette straffer alle

  2. Kraftig økning i elsparkesykkel-ulykker i Oslo

  3. Flere aktører stenger elsparkesykkel-utleie om natten i helgene

  4. Ny elsparkesykkel-instruks: Oslo-politiet varsler kontroller og bøter

  5. Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune: Vil stanse makstaket på 8.000 sparkesykler i byen