Kjøttsmell for Nortura

Driftsresultatet til kjøttsamvirket endte 65 millioner kroner lavere enn i 2017. Sviktende Gilde-salg i butikkene får skylden.

KJØTTFALL: Norturas totale driftsinntektene falt fra 19,27 milliarder kroner i 2017 til 18,92 milliarder kroner i 2018.

Foto: Trond Solberg VG
Publisert:,

I årsrapporten fra kjøttsamvirket Nortura kommer det frem at årsresultatet endte på 6,677 millioner kroner. Dette er ned fra 30,93 millioner i pluss i 2017.

For konsernet som helhet, inkludert de internasjonale aktivitetene endte årsresultatet på 1,17 millioner kroner.

Konsernets driftsinntekter endte på 23,4 milliarder kroner i 2018, en tilbakegang på 95 millioner kroner eller 0,4 prosent. Driftsresultatet endte på 88 millioner kroner, 65 millioner kroner lavere enn i 2017.

– Det er morselskapets inntekter som går tilbake, mens de internasjonale aktivitetene gjennom datterselskapet Noridane Foods AS viste god vekst. Inntekter fra nye datterselskaper (Animalia AS og Norsk Duroc AS) utgjør 149 millioner kroner av veksten, skriver Nortura.

Fikk du med deg? Kjøttlobbyen mobiliserer før Gunhild Stordalen-rapport

Salget av rødt kjøtt går tilbake

I morselskapet er det nedgangen i salget av Gilde-varer i dagligvaremarkedet som forklarer nedgangen i salgsinntektene, ifølge selskapet. I morselskapet falt de totale driftsinntektene fra 19,27 milliarder kroner, til 18,92 milliarder kroner.

– Nortura sitt salgsvolum til dagligvarehandelen gikk tilbake i 2018 sammenlignet med året før. Salget av Prior hvitt kjøtt økte, mens det var en markert nedgang for Gilde-produkter. Nedgangen var størst for rent kjøtt og deiger, der dagligvarekjedene i større grad har prioritert egne merker. Alt i alt ble markedsandelen for Nortura sine merkevarer innenfor dagligvare redusert med cirka ett prosentpoeng i 2018, skriver selskapet.

I fjor: Nortura-sjefen må gå etter «manglende resultatoppnåelse»

Selskapet skylder på «flere trender i tiden» som sterk utvikling i markedet for ferdige retter i og utenfor dagligvaremarkedet, forbrukernes ønske om å spise mer grønt og mindre kjøtt, og noe mindre annonsering for kjøtt, for tilbakegangen.

Nortura skriver at de ved utgangen av 2018 har tilstrekkelig med kreditter og at refinansieringsbehov i 2019 er sikret gjennom langsiktige trekkrettigheter i bank.

Kutter halve vareutvalget

Onsdag varslet selskapet at de kommer til å kutte i varesortimentet for å spare penger. I dag tilbyr selskapet 2.300 enkeltvarer, mens 340 av disse varene står for halvparten av salget, skriver Nationen.

– Det sier seg selv at vi ikke kan fortsette med dette. Det møter vi forståelse for også hos dagligvarekjedene. Så lite salg som enkelte produkter har, viser at de er lite etterspurt av både forbrukere og kjeder, sier konstituert visekonsernsjef Lisbeth Svendsen i et brev til eierne som er norske bønder.

Nå skal de kutte antallet varer ned til 1.000. Det vil gi muligheter til kutt i både produksjon, logistikk og i administrasjonen. Effektiviseringen skal gi effekt innen utgangen av 2019, skriver Dagligvarehandelen.

Lederflukt

De dårligere resultatene var ventet etter at det før jul først ble kjent at Arne Kristian Kolberg gikk av som konsernsjef i samvirket, grunnet manglende resultatoppnåelse.

Under en måned senere sa konserndirektør for økonomi, Harald Ullevoldsæter sa opp sin stilling, før konserndirektør for HR Mads Bendixby i midten av januar varslet at hans tid var over i slutten av februar i år.

Her kan du lese mer om