Jon von Tetzchner om norske teknologibedrifter: – Norge kunne hatt en liten Google

Opera- og Vivaldi-gründeren mener vi må tenke mer langsiktig når det gjelder utvikling av gründerbedrifter.

NETTLESER-GRÜNDER: Jon von Tetzchner var med å starte opp Opera Software. Så forlot han selskapet, og er nå i gang med en ny nettleser: Vivaldi.

Vivaldi
Publisert:,

– Jeg tror noe av det viktigste vi må tenke på, er hvordan vi kan få det til i Norge.

Det sier mannen bak Opera Software og nå Vivaldi, Jon von Tetzchner.

– Vi har ligget langt foran når det gjelder teknologi, vi har bygget opp flere store selskaper og på mange områder, for eksempel olje, har vi fått det til her hjemme. Det som i mange tilfeller ser ut til å gjelde for teknologibransjen, er at når selskapene kommer opp på et visst nivå, så har man ikke lenger tro på dem, og så blir de solgt.

Med bostedsadresse i USA er Tetzchner på ferietur til Norge. E24 møter ham i Vivaldis hovedkontor ved Akerselva i Oslo.

– Vi vokser, sier Tetzchner om sitt nye selskap.

– Vi har tro på det vi gjør. Jeg har ikke lyst til å ha noen exit. Vi skal bygge fantastiske produkter, ha fornøyde kunder og drive en butikk som går rundt.

For korte ambisjoner

Det er for mye fokus på nettopp "exit", salg av bedriften, i gründermiljøet, mener Tetzchner.

– Fokuset er for mye på det kortsiktige. De som starter startups blir lært å pitche om en exit på tre år. De aller fleste exits som skjer om tre år betyr at selskapet legger ned. Har man så korte ambisjoner klarer man ikke å rigge en posisjon, sier han.

Hvis et selskap bygges opp og blir solgt på grunn av sin suksess, er ikke det nødvendigvis et tap, mener han. Men exit skal ikke være målet.

– Spesielt i vår bransje, teknologibransjen, er det ikke så mange relevante exits i Norge. Vi har ikke de store norske selskapene som kan plukke opp interessante småbedrifter. Så da går de ut. Det blir en exit til utlandet.

– Det har vært en holdning at det er det som er suksess, fortsetter han.

– Jeg skulle gjerne sett at vi bygget opp selskaper i Norge som kan konkurrere på et internasjonalt nivå.

– Opera trengte ikke selge

Tetzchner mener det finnes flere gode norske eksempler på det, og nevner blant annet søkemotorselskapet Fast, som i 2008 ble solgt til Microsoft.

– Hadde man hatt fokus på evnen til å ta det hele veien, hadde man kanskje hatt en liten Google i Norge, sier Tetzchner.

Han nevner også Opera, selskapet han var med å starte opp i 1995, og som han forlot i 2011. I sommer ble det klart at Opera selger deler av virksomheten til en kinesisk investorgruppe.

Les også

– Jeg trodde jeg skulle bruke Opera til evig tid, men de kastet det vi hadde bygd

– Opera trengte ikke å selge, sier Tetzchner.

– Man kan diskutere hvilken situasjon Opera er i. Jeg tror det var utålmodige investorer, i tillegg til at aksjekursen hadde falt – men jeg mener i utgangspunktet det lå store verdier i Opera, og det mest naturlige ville vært å bygge opp selskapet.

Da Tetzchner forlot selskapet, lå det en arbeidsplan til grunn om at de skulle klare å ha en halv milliard brukere i 2013.

– Nå har de 350 millioner brukere. Jeg mener de burde hatt mye mer. Det var en realistisk plan, og med litt arbeid kunne man fått det til. Da ville selskapet vært verdt mer, og det kunne vært en av de viktige motorene, og kanskje også en destinasjon for startups.

Trenger langsiktig kapital

Det som vi har manglet i Norge for å lykkes i å bygge her, er langsiktig kapital, mener teknologigründeren.

– Jeg tror det er veldig klart at det er den biten vi mangler.

– Hvis poenget er at vi skal skape arbeidsplasser over tid, og skape miljøer som kan skape miljøer, da må vi tenke langsiktig, sier han.

– Vi skal ikke sende alle våre dyktigste til Silicon Valley for å bygge opp der. Nei, vi skal bygge vårt eget lille Silicon Valley på vår måte her.

Les også

- Må ikke flytte til Silicon Valley for å lykkes

Tetzchner mener alle forutsetninger for å få det til og for å tiltrekke oss utenlandsk arbeidskraft, er til stede. Det som mangler er altså langsiktige penger. Og de må komme blant annet med en større innsats fra statlig side, mener han.

– Det er godt mulig vi burde tenke litt mer strategisk innenfor de fond vi har, og ikke bare investere i utenlandske selskap og infrastruktur, men for eksempel sette opp fond med langsiktig formål, der poenget er å bygge opp arbeidsplasser og langsiktige næringer i Norge.

Investerer i underdogs

Det vi også har lite av i Norge er langsiktige investorer.

– Vi har noen få milliardærer her og der, så kan vi håpe at de skal se sitt samfunnsansvar og investerer langsiktig, sier Tetzchner.

Selv har han involvert seg i flere bedrifter, blant annet på Island.

– Jeg begynte å investere på Island i 2012. Island var nede for telling, og jeg følte jeg kunne bidra på en positiv måte.

I tillegg til flere teknologibedrifter har han der investert i et selskap som lager laktosefri melkeprodukter og konkurrerer med de store selskapene.

– Jeg liker å investere i underdogs, sier han.

Han har også satt opp «Innovation House» med plass til 18 startup-selskaper på Island, og ett i USA som er tilknyttet Norge og Island. Han har dessuten kjøpt et «bed and breakfast» i USA med 18 soverom, slik at selskapene kan ta turen over på besøk.

– Det er min måte å prøve og støtte oppunder startups på. Jeg har ingen økonomisk interesse i dette, men jeg håper tilbudet bidrar på en positiv måte. I en liten skala, kanskje, men jeg håper det betyr noe.

Les også

Fem gründere forteller: Slik fikk vi sjansen

Les også

Opera-gründer Jon von Tetzchner kritisk til salg:
– Det er ikke slik en vil la selskapet gå

Les også

- Må ikke flytte til Silicon Valley for å lykkes