Vinmonopolet takker folk for å planlegge polturen

Påskehandelen har spredt seg over flere dager og timer på vinmonopolet, men det store innrykket har de ikke sett foreløpig.

Vinmonopolet er godt forberedt med varer og vektere før påsken.

Torstein Bøe/NTB
  • Maiken Svendsen
Publisert: Publisert:

Fredag formiddag har Vinmonopolet ennå ikke sett den store påsketrafikken.

– Men vi opplever også at kundene våre har handlet noe tidligere enn de har gjort tidligere, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.

De ser at folk sprer seg mer, og planlegger bedre, på den måten har flere handlet påskens polvarer både til forskjellige tider på døgnet og andre dager i uken den siste uken.

– Og det er jo veldig fint. En stor takk til kundene våre som har tatt oppfordringen om å planlegge på en god måte, sier han.

Spesielt ser de at flere handler i den første timen det er åpent, altså mellom 10 og 11 på formiddagen.

– Slik er det ikke vanligvis, legger han til.

Les også

Nye rekordtall for Vinmonopolet: – Fortsatt historisk

– Godt forberedt

Han forventer at det vil bli stor pågang på polene som pleier å ha mye trafikk, som på Oslo City og CC Vest i hovedstaden. Hyttekommuner ved kysten og på fjellet har vanligvis vekst i salget i påskeuken, ifølge Lorentzen, om det skjer i år gjenstår å se.

– Men vi er godt forberedt, sier han og legger til at de har mye varer og vektere i døren som passer på avstand i køer og inne i butikken.

Påskesalget er vanligvis omtrent halvparten av julesalget, forklarer Lorentzen. De ser også at folk handler på flere lignende måter som til jul.

Det siste året har også flere brukt nettbutikken til å bestille varer, som hentes på Vinmonopolet. Fra 2019 til 2020 økte netthandelen med 130 prosent.

– Det er mindre tall for det er langt færre som handler på nett, legger han til.

Han har ikke konkrete tall på hvor mye nettsalget har økt frem mot påske.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Påske
  2. Vinmonopolet

Flere artikler