Koronaens stengte dører ga netthandelen bokstavelig talt et ansikt

Savner du å fortsatt kunne se og stille spørsmål til en butikkansatt når du handler på nett? Gründergjengen bak appen Vclerk mener de har svaret på det behovet.

Administrerende direktør Glenn Myklebust i Builton dukker opp på skjermen hos butikkansatt Adrian Bjørge i fritidsbutikken Revir i Oslo.
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert: Publisert:

Ideen med Vclerk er å lage en bro mellom den fysiske butikkopplevelsen og netthandel. Tanken er å imitere den fysiske opplevelsen på nett.

Det sier Glenn Myklebust som er administrerende direktør for programvareselskapet Builton.

Da koronaen rammet Norge i mars i fjor, skjønte de ansatte i dette selskapet at netthandelen ville eksplodere. Samtidig mente de at chattefunksjonene noen nettbutikker tilbyr ikke var nok.

Mange nettkunder har fortsatt behov for å se og snakke med en butikkansatt. Slik de kundene gjør når de går til en fysisk butikk.

Dermed var ideen til appen Vclerk skapt.

Innsalget til nettbutikkene er fordelene som fysisk handling har mot netthandel.

Det er lavere konverteringsrate til salg på netthandel. Det er mange som forlater handlekurvene sine på nett og det blir mange returer, sier Myklebust.

Les på E24+

Dansegründerne flyttet utendørs. Mambo med 2 meters avstand ble en suksess.

Kobles mot netthandelskatalogen

Han dukker opp som «kunde» på skjermen, mens butikkansatt Adrian Bjørge i friluftslivsbutikken Revir i Oslo sentrum gjør som han pleier i disse dager.

Ingen kunder får lov til å trå over dørstokken til butikken. Bjørge svarer derfor på spørsmål fra kunder på nettet som har lagt varer i handlekurven, før de ber om en videosamtale med ham via Vclerk.

– Det er butikker som bruker Facetime og videokonferanseløsninger. Men vi mener vi var de første på å lage en sømløs bro mellom fysisk handel og netthandel. Dette ved at vi lager en kobling mot butikkens katalog av varer på nettet, sier Myklebust.

Les på E24+

Gründerne ville forsyne Norge med dette filteret. Men utlandet viste større interesse.

– Hoppet hodestups inn

De ansatte i Builton som i mars i fjor kastet seg rundt og begynte å utvikle appen Vclerk, eier nå 40 prosent. De resterende 60 prosentene er eid av eksterne investorer.

Myklebust har erfaring innenfor både bedriftsrådgivning og andre oppstartsselskaper. Han ble hentet inn i fjor høst for å videreutvikle Vclerk.

– Jeg og en teknisk direktør kom inn i oktober. Vår jobb har vært å ta produktet fra en prototyp til et produkt som kan kommersialiseres, sier han over videokonferansen med Aftenposten/E24.

– Jeg har jobbet med flere oppstartsselskaper de siste årene. Og nå hoppet jeg hodestups inn i Vclerk fordi jeg synes det er et utrolig spennende produkt.

Les på E24+

Mens andre mistet jobben, tok Annema Refsnes sats. Nå har hun TV 2 og Tine på kundelisten.

Markedet er de små på nettet

Store nettbutikker utvikler sine egne, tilsvarende tjenester. Markedet som gjengen bak Vclerk satser på, er mylderet av små nettbutikker.

De som ikke har egne IT-avdelinger. Men som er avhengige av ferdigsydde apper de kan koble rett på plattformene for netthandel som de alt benytter.

– Vi har bygget Vclerk som en plug in-app for nettbutikker. Hele forretningsideen er basert på at personer som driver nettbutikker enkelt skal kunne laste inn sine produktdatabaser, sette et kamera på PC-en og komme i gang, sier Myklebust.

Vclerk har nå ca. 40 kunder som har lastet ned appen via en plattform for netthandel som heter Shopify. Nå jobber de i Vclerk med å få appen også over på den større plattformen Woocommerce og også andre e-handelsløsninger.

Les på E24+

– Det har vært en drøm en stund. Men uten koronaen hadde det nok aldri skjedd.

Bare verden er stor nok

Med en pris på 49 dollar pr. måned hvis en butikk bruker appen under 1000 minutter i en måned, så er ikke Norge som marked stort nok.

De i Vclerk må ut i den store verden. Men den er trolig stor nok. For det er ifølge Myklebust over 7,5 millioner nettbutikker som benytter de to nevnte plattformene for netthandel.

– Ambisjonene våre er internasjonal skalering, sier Myklebust.

Derfor er Vclerk-eierne nå på pengejakt. Mellom 10 og 15 millioner kroner i friske penger skal forsøksvis hentes inn.

– Det vi trenger kapital til nå er å drive den internasjonale ekspansjonen og å skape kundevekst i store markeder som USA, Canada, England og Australia.

Prisingen før denne siste emisjonen er ikke klar ennå. Men den forrige emisjonen ble Vclerk verdsatt til 34 millioner kroner.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Koronaviruset
  2. nettbutikker
  3. Netthandel
  4. Videosamtale
  5. Startups
  6. App
  7. Gründer

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Hanne savnet å kunne handle i interiørbutikken på det lille hjemstedet sitt. Da fikk hun en idé

  2. Netthandelen går til himmels når kommunene stenger ned

  3. Betalt innhold

    Finansierte butikken med studielån – nærmer seg 100 millioner

  4. Sterk vekst for Zalando - solgte for 40 mrd. kroner

  5. Betalt innhold

    Konas leddgikt ble til snussuksess: – Jeg måtte finne på noe