Wizz Air med milliardtap

Det omstridte flyselskapet mistet tre av fire passasjerer det siste året.

SJEF: Wizz Air og selskapets toppsjef József Váradi har opplevd flere nedturer det siste året.
Kampen om luften
  • Fabian Skalleberg Nilsen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Wizz Air kunngjorde onsdag sitt siste årsregnskap, som gjelder fra mars i fjor til mars i år.

Flyselskapet fikk et driftsresultat (Ebitda) på minus 182,8 millioner euro – tilsvarende over 1,85 milliarder kroner.

I forrige regnskapsår var det tilsvarende resultatet 719,8 millioner euro i pluss – mer enn 7,3 milliarder kroner med dagens kurs.

Det samlede underskuddet etter skatt endte på 576 millioner euro, mot et overskudd på 281,1 millioner i året før.

Som resten av luftfarten er Wizz Air hardt rammet av coronakrisen, men selskapet har på linje med blant annet Ryanair klart seg betydelig bedre enn mange andre flyselskaper som har måttet sikre statlig krisehjelp.

Wizz Air endte mars med en kontantbeholdning på 1,62 milliarder euro, opp fra 1,50 milliarder ett år tidligere.

Wizz Air har gjennom det siste året hentet inn 300 millioner pund i en statlig britisk låneordning som forfaller i februar 2022, samt 500 millioner euro i obligasjonsmarkedet.

Les også

Wizz Air står fast ved boikott-søksmål tross innenriks-exit

Dalende kurver

I det siste regnskapsåret fraktet selskapet 10,2 millioner passasjerer, mot 40 millioner året før.

Omsetningen ble 739 millioner euro – en nedgang på over 73 prosent, fra drøye 2,7 milliarder året før.

– Tallene på passasjerer og omsetning gjenspeiler de store kuttene i kapasiteten gjennom året som følge av reiserestriksjoner på tvers av Europa, uttaler Wizz Air-sjef József Váradi i årsrapporten.

Les også

Kartbommert fra Wizz Air: – Alle byene er plassert feil

Snuoperasjon i Norge

Høsten 2020 satset selskapet på å fly norske innenriksruter, men sist helg ble det klart at Wizz Air dropper denne satsingen.

– Vi vil fortsette å fly inn til Norge, sa Váradi under kvartalspresentasjonen som ble holdt onsdag.

Wizz Air-sjefen hadde like før han kom inn på Norge snakket om selskapets store satsing i det italienske markedet, og hvordan Wizz Air prioriterer å investere både der og i Storbritannia.

Dette bidro til at man valgte å trekke seg ut av det norske innenriksmarkedet, skal vi tro Váradi.

– Så det er en avveining mellom å investere i dette markedet (Norge, journ.anm.) opp mot å kunne investere mer i Italia, sa Váradi.

Váradi understreker at smidighet har vært avgjørende i året som gikk.

– På tross av disse enestående utfordringene har vi beholdt kontroll på kostnadene, kontantbeholdningen og investeringsgraden vår, sier han i rapporten.

Flyanalytiker peker på at Wizz Air har fått et bra fotfeste i det italienske markedet, i konkurranse med Ryanair og EasyJet.

– Wizz har også et sterkt fokus på likviditet og kostnader. Det tror jeg også påvirket beslutningen i Norge. Det ble for kostbart å slå seg opp på innenlands når Norwegian kom tilbake som et «solid flyselskap og en sterk merkevare i Norge», sier Elnæs og legger til:

– Jeg tror flere baser i Vest-Europa blir evaluert om de leverer gode nok resultat, f.eks. UK. Hvis ikke blir det lagt ned.

Les også

Wizz Air skroter innenrikssatsingen i Norge

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Resultatrushet
  3. Flyselskaper
  4. Wizz Air
  5. Aksjelive
  6. Luftfart

Flere artikler

  1. Oljefondet tapte avstemning: Wizz Air-sjefen får gullkantet bonusordning

  2. Wizz Air-sjefen langer ut mot fagforeninger i ny lekkasje: – En av grunnpilarene bak vår suksess

  3. Betalt innhold

    Nye reiseråd setter billettprisene under press

  4. Ryanair tapte 3,4 milliarder kroner i første kvartal

  5. Ledelsen i flyselskap betalte tilbake millionbonuser etter bråk