Ever Given-trøbbel i Suezkanalen

Egypt kan be om 1 milliard dollar fra «Ever Given»-eiere etter Suezkaos

Egyptiske myndigheter kan be om at Evergreen tar regningen for arbeidet med å få løs skipet fra Suezkanalen.

«Ever Given» ble slept løs fra grunna i Suezkanalen mandag denne uken.
  • Maiken Svendsen
Publisert: Publisert:

– Vi vil nå mer enn 1 milliard dollar i kompensasjon, sa Osama Rabie, styreleder og administrerende direktør i det statseide Suez Canal Authority til egyptiske Sada El Balad, ifølge CNBC.

Det tilsvarer rundt 8,5 milliarder kroner med dagens kurs.

Prisen er basert på tap av inntekter, kostnaden til utstyr og maskiner, og arbeidstimer til de 800 redningsarbeiderne som frigjorde skipet, ifølge nettstedet.

– Vi vil be om en rettferdig pris, sa Rabie, ifølge NBC News sin oversettelse, skriver CNBC.

«Ever Given» grunnstøtte i Suezkanalen tirsdag forrige uke, etter en sandstorm. Det 200.000 tonn og 400 meter lange skipet ble dratt løs fra grunnen mandag denne uken.

Redningsarbeiderne brukte taubåter og flyttet sand, slam og mudder fra rundt skroget.

Ønsker svarte bokser utlevert

Prisen på 1 milliard dollar inkluderer ikke kravene som kan komme fra de andre skipene som ble påvirket av trafikkorken skapt av «Ever Given», ifølge USA Today.

Nettsiden skriver at omtrent 400 skip ble forsinket som følge av at skipet satt fast. Mandag var det omtrent 30 skip med norske eierinteresser som ventet i hver ende av kanalen, opplyste Norges Rederiforbund til E24.

Rabei opplyser ifølge USA Today at skipet foreløpig ikke har svart på kravene om å utlevere de svarte boksene, og dokumenter til etterforskningen.

Selv om sterk vind er trukket frem som en årsak til grunnstøtingen, er også teknisk eller menneskelige feil mulige årsaker som etterforskes, ifølge CNBC.

Nettstedet skriver at Rabei håper at de vil bli enige om kompensasjon i løpet av to til tre dager, om ikke vil det bli rettssak. Da kan de holde skipet i Store bittersjø, sier Rabei.

Les også

Raskt tankstup etter Suez-åpning

Vil diskutere kompensasjon

Suezkanalen i Egypt er korteste vei for skip som skal mellom Asia og Europa. Rundt 12 prosent av den globale handelen, og 30 prosent av verdens containertrafikk går gjennom kanelen hvert år, ifølge Reuters.

Da trafikken stoppet, ble også handel verdt 3,4 milliarder kroner forsinket, skrev BBC forrige uke.

«Ever Given» drives av rederiet Evergreen fra Tawain, men er eid av japanske Shoei Kisen, et datterselskap av Imabari Shipbuilding.

– Det er nesten ingen sjanse for at vi vil betale kompensasjon, sa Eric Hsieh, sjøpresident i Ever Green i en brifing i Taipei, ifølge Bloomberg.

Eierne i Shoei Kisen vil diskutere kompensasjon med kanalmyndighetene, men vil ikke uttale seg ytterligere nå, opplyste en talsperson til nettstedet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Ever Given-trøbbel i Suezkanalen
  2. Shipping
  3. Egypt

Flere artikler

  1. «Ever Given» ligger fortsatt i Suezkanalen: – Skipet blir til vi har mottatt kompensasjon

  2. Egypt beslaglegger «Ever Given» og krever 900 millioner dollar fra eier

  3. Egyptisk domstol: «Ever Given» får ikke forlate Suezkanalen

  4. «Ever Given» kan gi kjemperegning for selskaper med varer om bord

  5. Gigantskipet i Suezkanalen er delvis løs: – Ikke juble for tidlig