Forsvaret krever 15 milliarder fra DNV GL etter Helge Ingstad-ulykken
I november i fjor stevnet staten DNV GL for 15 milliarder kroner etter Helge Ingstad-ulykken i 2018. Nå er dato for rettssaken satt.
KNM Helge Ingstad kolliderte med et tankskip 8. november 2018.
- NTB
Klasseselskapet DNV GL (tidligere Veritas) ga i 2017 KMN Helge Ingstad nytt klassesertifikat fram til 2021. Godkjenningen kom etter en 5-årskontroll gjennomført i 2016.
I Havarikommisjonens foreløpige rapport om ulykken ble det avdekket at de hule propellakslingene førte til at vann raskt kunne spre seg. Forsvarsdepartementet mener DNV GL burde avdekket dette, skriver Teknisk Ukeblad.
På dagen ett år etter ulykken ble stevningen sendt. Rettssaken ble i vår stanset i påvente av en endelig rapport fra Havarikommisjonen. Ny tid for hovedforhandlingene i Oslo tingrett er satt fra 21. september til 29. oktober neste år.
Kommunikasjonssjef Chalotte Bjørn i DNV GL – Maritime Nord-Europa bekrefter stevningen til Teknisk Ukeblad. Hun forklarer at klasseopptaket er basert på tegninger og informasjon som de mottok fra Forsvaret.
– Vi har gått grundig gjennom saken og mener kravet er grunnløst. Det foreligger ikke noe ansvarsgrunnlag, og det er heller ingen årsakssammenheng mellom det klasseopptaket DNV GL hadde ansvaret for og Helge Ingstads forlis og påfølgende tap, skriver hun.
Hevder dokken kan bli dyrere å heve enn «Helge Ingstad»
Staten krever mer penger etter Helge Ingstad-havariet
Her kan du lese mer om
Flere artikler
To år etter ulykken – milliardfregatten blir til skrap og undersøkelsene drøyer
Fikk flysete i hodet og ble arbeidsufør: Stevner Norwegian for retten
«Kielland»-ulykken: Møtte franskmennene før det hemmelige forliket
- Annonsørinnhold
Krever ekstern oljegransking etter Melkøya
Bellona anmelder Equinor for grov miljøkriminalitet etter granskingsrapport