Endelig løsner det for Vy – vant kampen om Bergensbanen

Kontrakten har en varighet på ni år og frakter rundt tre millioner passasjerer.

Bergensbanen er ventet å ha stort potensiale med tanke på økt turisme grunnet den flotte naturen langs strekningen. Her fra Myrdal Stasjon.

Løvland, Marianne / NTB scanpix
Publisert:,

Etter to strake anbudstap kan Vy endelig juble over tildelingen av en ni-årig kontrakt for Bergensbanen av Jernbanedirektoratet.

– Vy var bedre på både kostnad og kvalitet, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse mandag.

– Endelig har vi kommet til topps, sier Vy-sjef Arne Fosen.

SJ var nærmest Vy i anbudsrunden, mens TideArrviva kom på tredjeplass i kampen om den viktige togstrekningen – som er 483 kilometer lang, har 40 stasjoner og inkluderer:

  • Fjerntog Oslo S – Bergen (inkludert nattog)
  • Regiontog Bergen – Voss – Myrdal og lokaltog Bergen - Arna

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik i Jernbanedirektoratet sammen med konserndirektør Vy Tog, Arne Fosen, etter at Vy fikk kontrakten for trafikken på Bergensbanen og Vossebanen

Stian Lysberg Solum

Vy-sjefen: Vi har lært

Det var knyttet stor spenning til hvem som ville sikre seg den tredje togstrekningen regjeringen har lagt ut på anbud.

Vy mistet Sørlandsbanen til britiske Go-Ahead i fjor – og tapte deretter kampen om Nordlandsbanen, som ble tildelt svenske SJ i sommer.

– Vi har brukt de andre rundene til å lære, og vi er spesielt fornøyd med å levere det beste tilbudet både på kvalitet og kostnad. Den tredje runden er viktigst, bedyrer Vy-sjefen.

På spørsmål om hvorfor Vy ikke har klart å vinne anbud i norsk jernbane tidligere, svarer Fosen:

– Vi har forsøkt å løfte på de steinene vi har. Det å tenke langsiktig på leverandør og produktutvikling har vi vært litt mer forsiktig med på grunn av debattene rundt jernbanereformen.

Ap: Norsk jernbane splittes opp

Vys innsats for å vinne anbudskampen høster ros av samferdselsminister Jon Georg Dale.

– Å bryte opp monopol gir resultat. Etter tre år med jernbanereform har monopolisten Vy utviklet seg til å bli et selskap som tåler internasjonal konkurranse. Det er det all grunn til å applaudere, sier han i en kommentar.

Men Arbeiderpartiert har en helt annen innfallsvinkel. De mener Vy-seieren snarere viser hvordan regjeringen «fortsetter oppslittingen av norsk jernbane».

– Vy er nå stort sett ikke annet enn et bemanningsselskap som kjører tog. Regjeringens politikk for å splitte opp og til sist privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet, sier Sverre Myrli, Aps transportpolitiske talsperson, i en kommentar.

Staten får milliardbeløp

Avtalen om Bergensbanen løper fra desember 2020 til desember 2029. Jernbanedirektoratet opplyser at det deretter er mulighet for inntil to års forlengelse.

I motsetning til Sørlandsbanen og Nordlandsbanen, hvor staten betaler selskaper for å drifte strekningen, vil Vy betale staten 2,2 milliarder kroner i vederlag for å få lov til å drifte Bergensbanen i opp til 11 år.

At staten får betalt for en trafikkpakke er «historisk», poengterer samferdselsministeren.

– Dette viser at jernbanereformen med konkuranseutsetting har vært nødvendig, rett og gir gode resultater, mener Dale.

Les også

Vy inngår forlik i navnestrid

Les på E24+ (for abonnenter)

Angry Birds-direktør baner vei for norsk jernbanedrøm

Kvalitet vektet høyere enn pris

Hva Jernbanedirektoratet har vektet i de ulike toganbudene har vært gjenstand for debatt det siste året.

For Bergensbanen var kvalitet vektet 60 prosent, mens pris var vektet 40 prosent.

I trafikkpakke nord var pris vektet 50 prosent, kvalitet 45 prosent og oppdragforståelse fem prosent. I trafikkpakke sør var kvalitet vektet 60 prosent og 40 prosent, i likhet med Bergensbanen.

Da Go-Ahead vant konkurransen om Sørlandsbanen var selskapet dårligst på 12 av 15 av kriteriene, men vant til tross for dette anbudet etter en helhetsvurdering, skrev Klassekampen den gangen. Go-Ahead starter opp på Sørlandsbanen førstkommende søndag.

Oppstarten av Bergensbanen etter den siste anbudsrunden er 13. desember 2020.

Go Ahead vant til tross for at Vy var bedre på flere punkter