Konkurransen om norsk jernbane

Vy-direktør om tapene før seieren: – Man blir tvilende på om vi har livets rett

Etter to strake tap tok Vy seieren i kampen om Bergens- og Vossebanen. Vy-sjefen sier tapene har vært tøffe for selskapet, men at mandagens glade beskjed har gitt dem ny giv.

Konserndirektør for Vy Tog, Arne Fosen, sier det har vært stor spenning knyttet til anbudet på Bergens- og Vossebanen etter at selskapet mistet kontrollen over Sørlands- og Nordlandsbanen.

Jan Petter Lynau
  • Sindre Hopland
  • Karl A. Wig
Publisert:

– Det er klart det gjør noe med selvtilliten, vi har vært utrolig spente gjennom helgen, sier en fornøyd konserndirektør for Vy Tog, Arne Fosen til E24 etter at det ble klart at selskapet vant anbudet om å kjøre trafikkpakke vest.

Vy mistet i fjor vinter kontrollen på både Sørlandsbanen og deretter i sommer mistet selskapet Nordlandsbanen.

– Hva gjør det med troen på seg selv å miste to anbud på rad?

– Det legger et press på oss. Man blir litt tvilende på om vi har livets rett, men nå tror vi at dette skal løfte oss opp igjen, sier Fosen.

– Dette er viktig for organisasjonen tro på at vi kan være best, og at vi kan vinne oppdrag i fortsettelsen, sier han.

Les også

Endelig løsner det for Vy – vant kampen om Bergensbanen

Overraskende stort vederlag

Den store forskjellen med trafikkpakke vest, er at det denne gangen legges opp til at selskapet skal betale for å drive strekningen, i stedet for å få betalt av staten.

Det endte med at Vy over perioden på opp til 11 år skal betale staten 2,2 milliarder for å kjøre på strekningen. SJ la opp til å betale rundt 1,8 milliarder.

– Det har aldri vært så stor forskjell på tilbyderne som i denne runden. På de to andre strekningene var det så liten forskjell at vi nesten måtte ned på andre desimal, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

– Er du overrasket over at vederlaget ble så høyt til slutt?

– Ja, i utgangspunktet gikk vi jo ut og sa at det kanskje kunne bli aktuelt at selskapene ville betale vederlag for strekningene, sier jernbanedirektøren.

– Det er jo langt mellom kanskje og 2,2 milliarder?

– Ja, det er jo det, så det er spennende å se. Vi mener det ser sunt ut, og har troen, sier Slotsvik.

Les også

Vy inngår forlik i navnestrid

Les også

Vy-sjefen avviser avgangs-press: – Tiden er moden

Vil ha flere utlendinger

Når Vy med ny kontrakt starter kjøring på Bergens- og Vossebanen i desember 2020 lover selskapet flere avganger på alle strekninger, bedre nattogtilbud, og et løft på kvaliteten og servicen.

På grunn av klagefristen på ti dager, vil ikke Vy-sjefen avsløre for mye om planene, men sier de har snakket med aktører langs ruten ettersom man ønsker å øke antallet internasjonale turister på strekningene.

– Vi har gjort avtaler med underleverandører, og har gjennom mange år opparbeidet relasjoner med reiselivsaktører og hoteller som vi vil fortsette å samarbeide med.

På spørsmål om det blir kutt som følge av at selskapet må hoste opp 2,2 milliarder kroner til staten over kontraktsperioden, sier Fosen at man allerede har gjort den største omstillingen, men at man «har litt igjen» på administrasjonssiden.

– Dere er ikke redde for at dere har siktet for høyt?

– Det er alltid risiko knyttet til forretningsdrift, også her, men vi såpass trygge at vi har levert tilbudet, sier Fosen og legger senere til:

– Vi har beveget oss så langt vi har våget i hvert anbud.

Det opprettes nå et eget selskap for Bergens- og Vossebanen, som er skreddersydd for disse strekningene.

Togekspert: – Nå har Vy fått pusterom

– Dette er en veldig viktig seier for Vy, sier Nils Olsson, togekspert og professor ved NTNUs Institutt for maskinteknikk og produksjon.

Selv om de to pakkene på Østlandet har det største volumet, er Bergensbanen stor symbolverdi, forteller eksperten.

– Bergensbanen er den største av langdistansestrekningene, og den mest profilerte i utlandet. Nå har Vy fått pusterom, sier Olsson, med henvisning til de to foregående togpakkene som Vy tapte.

– Vy tilbød staten 400 millioner mer enn nærmeste konkurrent. Kan de ha gått for aggressivt ut for å vinne dette anbudet?

– Det illustrerer i alle fall hvor viktig dette var for Vy. Det hadde ikke sett bra ut å tape denne anbudsrunden også. Samtidig har jo Vy bedre grunnlag enn noen andre for å utarbeide en realistisk kostnadskalkyle, ettersom det er de som har kjørt tog her i 150 år, sier eksperten.

SJ: – Lå ikke en hundrelapp bak

Togrival SJ gratulerer Vy med anbudsseieren – og påpeker at de selv ikke var i nærheten av å matche dem på pris, som talte 40 prosent i vurderingen til Jernbanedirektoratet.

– Vi lå ikke hundre kroner bak, for å si det sånn. Det er et ganske stort gap mellom de to tilbudene, sier Lene Angela Nesteby, kommersiell direktør i SJ Norge, til E24.

SJs tilbud ville gitt staten 1,8 milliarder kroner. Det er 400 millioner mindre enn vinnertilbudet fra Vy.

SJ-toppen mener Vy vant ærlig og redelig:

– Vi har ingenting å utsette på hvordan Jernbanedirektoratet har håndtert denne prosessen. Den har vært bra og forutsigbar, sier Nesteby.

– Er dere likevel skuffet?

– Det er jo alltid gøy å vinne. Men vi leverte det beste tilbudet vi kunne gi. Og vi gleder oss uansett over at Vy har vunnet denne pakken, svarer SJ-toppen.

Nå gjenstår «Pakke 4 Oslo» hvor selskapene vil ha tilbudsfrist i løpet 2020.

Her kan du lese mer om

  1. Konkurransen om norsk jernbane
  2. Jernbane
  3. Vy
  4. SJ
  5. Go-Ahead
  6. Jernbanereformen
  7. Jernbanedirektoratet

Flere artikler

  1. Endelig løsner det for Vy – vant kampen om Bergensbanen

  2. NRK: Bergensbanen kan bli kjørt av tysk eller svensk selskap

  3. Go-Ahead klar for oppstart – lover å gjøre alt de kan for å få folk hjem til jul

  4. Annonsørinnhold

  5. Vy inngikk «hemmelig» forlik med Vy Communication

  6. Go-Ahead får 30 millioner kroner i bonus