«Milliardmaskinen» Black Friday

PostNord og Posten med ekstra Black Friday-bemanning: – I natt var det 286.000 pakker klar for henting

Black Week og Black Friday gjør at det er mange pakker som må leveres. Natt til onsdag var det 286.000 pakker klar til henting hos Posten, mens enkelte av utleveringsstedene til PostNord er fulle.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
  • Sigrid Moe
Publisert:,

– Det er ekstremt mange kolli. I går var det om lag 200.000 pakker på terminalene våre på Alfaset og Langhus, og i dag er det ventet flere, sier kommunikasjonsrådgiver Haakon Nikolai Olsen i PostNord.

Salgsdagen Black Friday bød på nok en rekord i år. Betalingstjenestene Nets, Vipps og Klarna rapporterte alle om vekst. Betalingskort ble brukt til å handle varer og tjenester for 3,8 milliarder kroner på ett døgn.

– Når det er så mange pakker, blir noen av butikkene og utleveringsstedene fulle, og da må vi rute om til nærmeste butikk som har plass. Enn så lenge er det svært få av de 1.600 utleveringsstedene som er fulle, så det er ikke et stort problem ennå, sier Olsen til E24.

Les også

Postnord tapte over én milliard kroner i fjor

Uhentede pakker

Posten forteller at deres kunder, nettbutikkene, ventet en pakkevekst på 30 prosent mot Black Friday i 2018. Det tror pressesjef John Eckhoff i Posten vil stemme godt.

I løpet av det siste døgnet har logistikksenteret i Oslo håndtert 233.000 pakker, og i natt lå det 286.000 pakker klare til henting på Postens utleveringssteder.

– Det er godt over 100.000 mer enn en gjennomsnittsdag ellers i året, sier Eckhoff til E24.

Både PostNord og Posten venter at antallet pakker kan øke i løpet av onsdag og torsdag.

Les på E24+

Derfor våger ikke butikkene å stå over Black Friday

Kritikk

Eckhoff i Posten forteller at de har hatt litt utfordringer med å få pakker frem nord i landet, der det har vært stengte veier og togstrekninger, på grunn av dårlig vær.

– Ellers går maskineriet for fullt. Vi har masse ekstra folk for å få unna volumene som kommer inn. Når det kommer ut til hentestedene er utfordringen at folk må hente pakkene sine. Det håper vi at folk gjør, sier Eckhoff.

Pressesjef John Eckhoff

Posten/Bring

Han forteller at de har gjort tiltak for å få bedre kapasitet på der det er post i butikk, blant annet ved å ha ekstra hyller.

– Vi mener vi er godt rustet i år. Vi har flere nye terminaler, og det flyter godt. Så lenge vi har værgudene med oss, skal dette gå bra, sier Eckhoff.

I 2017 fikk PostNord mye kritikk for manglende kontroll på logistikken. Da fikk de skylden for julegaver som ikke kom frem til jul, og kunder som ikke fikk kontakt med kundeservice, og ikke fikk vite hvor pakkene deres var.

– I fjor gjorde vi det bra, og vi har bygd videre på de tiltakene vi har gjort inn mot førjulshandelen og Black Friday. Det er blant annet viktig å ha nok bemanning på kveld og natt på terminalene, og så skal vi være tilgjengelig på kundeservice, sier Olsen.

Her kan du lese mer om

  1. «Milliardmaskinen» Black Friday
  2. Black Friday
  3. Posten
  4. Nettbutikk
  5. Postnord
  6. Netthandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Anslår at Posten leverer nesten 10 millioner julepakker

  2. Butikker får refs for villedende Black Friday-markedsføring

  3. Halvparten tror konkurrentene jukser med Black Friday-prisene

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS med refusjon til 700.000 kunder – mange venter fortsatt

  6. SAS-kunder venter fortsatt på penger: – Uhørt