DNB Markets: Streiken barberer SAS-resultatet med 39 prosent
DNB Markets trodde før streiken at SAS ville få et overskudd på 1,18 milliarder i budsjettåret 2019/2020. Estimatet er nå nedjustert med 450 millioner.
De 1400 SAS-pilotene som streiker er tirsdag inne i sin femte dag med jobbnekt. Siden fredag morgen har SAS blitt nødt til å kansellere omkring 3200 flyginger inkludert onsdag 1. mai.
Det koster i form av tapte inntekter.
DNB Markets anslår at streiken koster SAS mellom 68 og 90 millioner kroner om dagen (75-100 millioner SEK).
Med et estimat midt i intervallet, på 80 millioner norske kroner, betyr det at SAS nå – inkludert onsdag – kan ha tapt 480 millioner.
Urealistisk lønnskrav
Trekker vi estimatet frem i tid, viser DNB Markets at SAS vil kunne gå på et milliardtap den tolvte dagen med streik. Så lenge forventer imidlertid ikke meglerhuset at kaoset vil vare.
– På grunn av de betydelige kostnadene tilknyttet streiken, tror vi at partene vil tvinges til å finne en løsning. Kravet om 13 prosent høyere lønn synes urealistisk, gitt at drivstoffkostnadene er høye og stiger, noe som intensiverer konkurransen og antall konkurser i markedet, skriver DNB Markets-analytikerne i rapporten.
Det kunne også vært verre, poengterer de. Dette kunne skjedd i sommerferiesesongen.
SAS-sjefens lønn har økt med 40 prosent: – De må jo kunne se det paradoksale i dette
Kraftig resultatkutt
Kostnadene vil naturligvis ha en betydelig innvirkning på SAS' årsresultat.
Før streiken estimerte DNB Markets at flyselskapet ville gå i overskudd med 1,2 milliarder kroner i budsjettåret 2019/2020.
Det er nå kraftig nedjustert. Meglerhuset forventer i stedet et resultat på 734 millioner kroner – en nedgang på 39 prosent.
Og de ser ytterligere nedside i estimatene dersom streiken ikke løses innen utgangen av april.
Analytikerne har nå senket kursmålet i SAS-aksjen fra 27 til 18 svenske kroner og nedgradert anbefalingen fra kjøp til hold.
Ansvar hos begge parter
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier han ikke har noen innvendinger mot DNB Markets-tallene og slår fast at streiken kan komme til å knekke hele overskuddet for SAS hvis den fortsetter.
Men han tror og håper på en løsning innen fredag, så SAS-rutene igjen kan være i full trafikk fra mandag.
For at det skal komme i havn, må begge parter anerkjenne sitt ansvar, mener han.
– Pilotene må fire på lønnskravet. Innfris det, vil det ødelegge hele kostnadsbasen. Dette bør pilotene forstå.
– I tillegg må selskapet legge frem en skisse som skal sørge for et mer forutsigbart arbeidstidsprogram for piloter på variabel turnus, sier han.
SAS-kanselleringer gir kunderush til nisjeselskap
Vil koste 500 mill. i året
SAS-sjefen selv er naturligvis smertelig klar over hva streiken betyr for selskapets overskudd.
Men han forteller at det er uaktuelt å gi pilotene en lønnsøkning på 13 prosent. Det vil ifølge Dagens Næringsliv øke lønnskostnadene for pilotkorpset med over 20 prosent, hvilket tilsvarer over 500 millioner svenske kroner årlig.
– Kravene er i seg selv umulig å håndtere om vi skal konkurrere, og investere i mer bærekraftige fly og digitalisering. Alle andre ansattegrupper i SAS har landet kollektivavtaler på linje med næringslivet for øvrig. Hvis de ser at pilotene ikke tar ansvar og får gjennomslag, kan det tenne dem også, sier Gustafson til DN.