Forventer full fyr i omsetningen av grillmat

Sen påske kombinert med fint vær over store deler av landet gjør at matbutikkene gjør seg klar for rekordomsetning.

GRILLSESONG: Med påsketemperaturer over 15 grader enkelte steder forventer matkjedene at nordmennene strømmer ut for å grille.

GRILLSESONG: Med påsketemperaturer over 15 grader enkelte steder forventer matkjedene at nordmennene strømmer ut for å grille.

Foto: Odin Jæger VG
Publisert:

– Vi har større forventninger enn noensinne når det kommer til salg av grillmat i påsken. Ambisjonene våre er større enn i fjor, sier Rema-sjef Trond Bentestuen til E24.

Lavpriskjedene Coop og Kiwi ser også at sen påske og varmere vær gjør at grillysten øker hos kundene.

– Når det er meldt fint vær og god temperatur kombinert med sen påske og smelting av snø ser vi at mange tar påske i byen, hjemme eller ved sjøen fremfor å være på fjellet. Da øker også etterspørselen på grillmat, og mange kommer til å kose seg hjemme på terrassen eller på hytta, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen.

Undersøkelse: Halve Norge skal på påskeferie

Over 100 tonn med grillmat

Kristiansen sier også til E24 at salget har økt, og at Coop har doblet salget fra i fjor på sin grillserie.

– Vi selger omtrent 16 tonn med grillmat fra vår serie per dag i påsken. Det vil si at vi ikke har tatt med andre produkter som for eksempel Gildes grillpølser i beregningen. Det kommer i tillegg, sier han.

Kjeden kjører altså ut rundt 112 tonn med grillmat fra sin egen produksjon denne uken.

Kristine Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, spår burger-rekord, rekordsalg og stor vekst fra i fjor denne påsken.

– Kiwi hadde en økning i salget av ferske burgere på 85 prosent i 2017. I fjor så vi en økning på 22 prosent igjen. Vi har satset hardt på burgere de siste årene, og vi tror på en burger-rekord denne påsken, sier Arvin.

Har økt prisene mest av lavpriskjedene det siste året

Mindre kjøtt

De tre matvarekjedene er alle enige i at det er en økning i etterspørsel etter kylling-, vegetar- og lakseprodukter.

– Vi ser også en stor økning i salg av fisk- og vegetarprodukter til grilling. I år satser vi knallhardt på fisk, og vi ser at når vi kommer nærmere sommeren blir det ofte mer fisk, sier Arvin.

Kristiansen ser også at det er flere kunder som ønsker et kjøttfritt alternativ, og Coop har i år lansert flere veganske produkter.

– Vegetar, laks, kylling og veganske sauser ser vi at er populære hos oss. Antall veganere øker, så vi prøver å lansere produkter så de får mer utvalg, sier Kristiansen.

Bentestuen poengterer kundenes kreativitet som en annen trend i kostholdsvanene.

– Nordmenns grillvaner utvikler seg, dermed gjør sortimentet det også. Du ser definitivt det amerikanske innslaget i utvalget. Nordmenn gikk fra sommerkoteletter og pølser til spareribs og coleslaw, sier han.

Annonsørinnhold