Elkjøp med resultatøkning på 159 prosent

Det foreløpige årsresultatet for elektronikkjeden er hyggelig lesning for Norge-sjef Fredrik Tønnesen.

ØKER: Elkjøp Norge har i sine foreløpige beregninger funnet en omsetningsøkning på 11,5 prosent.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Elkjøp Norge har regnet seg frem til at omsetningen for regnskapsåret 2017-2018, som ble avsluttet 30. april, ender på rundt 12,01 milliarder kroner. Det er en pen økning fra fjorårets 10,77 milliarder.

Daglig leder for Elkjøp Norge Fredrik Tønnesen er naturligvis godt fornøyd.

– Vi hadde en sterk vekst i omsetningen i Norge på 11,5 prosent. Noe av det viktigste vi har jobbet med det siste året er tilgjengelighet på varene. Har du en kampanje på varer må du faktisk ha dem i butikken når kunden kommer, sier Tønnesen.

Det er enkelt å sette lav pris, men da må du ha produktet også, påpeker han.

– Derfor har vi hatt høyere varelager enn før, og det har resultert i at vi selger mer varer. Varer selger varer, det er det ene.

Les også

Salget av gamingmøbler har skutt i været – store markedsandeler på spill

Totalresultatet ender ifølge beregningene på 200 millioner, som er en økning på hele 159 prosent fra året før, da elektronikkjeden endte på 77 millioner kroner.

Overvåker priser

– Vi hadde et mål i fjor, i en konkurranseutsatt bransje, på å være best på pris. Over tid, hele tiden, være de som har lavest pris i markedet. Det har vi jobbet knallhardt med, og prisene endres daglig. Derfor har vi også fått et nytt system som overvåker hele markedet og som gjør at vi kan oppdatere prisene fortløpende, forklarer Tønnesen.

Fredrik Tønnesen

Foto: Elkjøp

I tillegg kommer sammenslåingen med Lefdal i januar, som ifølge Tønnesen ble tatt godt imot av kundene.

– Da forsterket vi kundegarantiene våre, og det har vi gjort en del undersøkelser på at har blitt godt tatt imot. Vi tilbyr åpent kjøp i 50 dager, og annonsegaranti. Har vi et annonseprodukt som er solgt ut, så sender vi fraktfritt hjem eller tilbyr tilsvarende produkt der og da. Det ser vi at har hatt en effekt på salget.

Les også

Rekordsalg av vifter i sommervarmen

Telefoner, TV og gaming

– Vi har også hatt vekst innen flere kategorier. Blant annet nye telefoner. Og vi har satset mye på gaming-produkter – både i Norden og i Norge har vi hatt fantastisk vekst i PC-komponenter og alt rundt, altså mus, tastatur, headset og så videre.

Smartklokker og wearables har hatt noe av den samme prosenten i vekst, forteller Norge-sjefen.

– TV-salget ligger i snitt ganske likt, men folk kjøper dyrere og større nå. 55-tommer var det vanlige for noen år siden, nå kjøper folk 65 og 75-tommer. Da begynner det å bli begrenset med plass i stua.

– Overgang fra FM til DAB hjalp også bra i fjor. Vi solgte ekstremt mye DAB-radio, men det var noe vi forventet i og med at FM-nettet ble slukket, sier han.

Senket kostnadene

Uten ekstraordinære kostnader ser det ut som Elkjøp senker kostnadene med en hel prosent, ifølge Tønnesen.

– Vi har blant annet hatt effektivisering på elektroniske prisskilt. Før måtte de settes manuelt. Så har vi selvfølgelig sett på bemanning, og effektivisert service med alt til ett verksted. Men det viktigste er omsetningsveksten. Det er enkelt å få omsetning, det er bare å senke prisene, men vi har klart å holde kostnadene noenlunde på likt nivå som i fjor, og det får effekt.

– Det vi er mest stolte av i fjoråret er omsetningsveksten og at vi har klart å redusere kostnadsprosenten vår. Men vi jobber i en tøff bransje og det er ikke mange som går i pluss. Så vi slår oss hardt på brystet for 200 millioner, vi.

– Jeg er godt fornøyd med den butikkporteføljen jeg har per nå, og har ingen ambisjoner om at det skal bli færre. Per dags dato har vi god balansegang.

Det endelige, reviderte årsresultatet blir levert til Brønnøysundsregisteret i høst.

Les også

– Ulovlige aksjoner som må stanses

Les også

Elkjøp-ansatte går ut i streik

Les også

Trosser butikkdøden – fra én til 14 butikker på fire år

Her kan du lese mer om