Norske Espen (54) designer yachter for verdens rikeste: Slik
blir fremtidens luksusyachter

Når verdens rikeste mennesker skal gjøre sitt livs største private investering, ringer de nordmannen Espen Øino (54).

DESIGNER LUKSUSYACHTENE: Espen Øino er en av verdens mest ettertraktede yachtdesignere.

Foto: Guillaume Plisson
  • Linn Johansen
Publisert:,

– Før vi starter: Ikke spør meg om hvem jeg jobber for. Jeg har veldig strenge taushetsklausuler og kan ikke identifisere kundene mine.

Ordene kommer fra nordmannen Espen Øino på telefon fra Monaco.

– Det samme gjelder pris og inventar. Jeg kan snakke om det som synes på utsiden – men tenk deg selv … For mange av kundene er dette som private hus, og tenk deg selv hvis folk hadde gått rundt og snakket om hvordan du har det hjemme.

Les også

New Zealands rikeste mann vil ha endringer: Norskbygd luksusyacht utsatt

Egen vinkjeller og spa-avdeling

Totalt leverer han omtrent mellom fire og fem fartøyer hvert år.

Hver av dem tar mellom tre og fem år å bygge, avhengig av størrelsen.

De siste årene har han levert yachter med egne vinkjellere, spaavdelinger, avkjølende snørom med kunstsnø, platestudio og egne helikoptre og ubåter.

– Det jeg merker er at yachtene blir mer og mer spesialiserte. Nå jobber jeg for eksempel med en yacht for en kunde som er stor i surfe- og vintersportsmiljøet, sier han.

Les også

Her ligger verdens største yacht – og den er «norsk»

– Den har fått navnet «Cloud break» blir spesialbygget for å dra på jorden rundt og finne de beste bølgene til surfing, samt de beste stedene til ekstremsport på ski. Dette er jo steder med lite assistanse, derfor er den utstyrt med kajakker, seilbåter, telt og helikopter. Og ved siden av landingsplassen er det et eget rom som brukes til å ta av og på skiutstyret, slik at man slipper å ta det med opp og ned.

Øino blir stille.

Etter at han startet firmaet i 1994 har kundene blitt både yngre og mer vågale. Fremtidens yachter blir bare mer og mer spesialisert, tror han.

– På 90-tallet var kundene eldre og mindre kontroversielle, og det er ingen tvil om at mye har endret seg siden den gangen. Skiftet kom med dot.com-bølgen på 2000-tallet, da ble kundene yngre og mindre kontroversielle. Nå tør kundene i større grad og tenke nytt og være litt vågale.

ØINO-DESIGN: Yachten til Microsoft-medgründer og forretningsmann Paul Allen, «Octopus».

Foto: Elisabeth White

Har levert 45 yachter

Totalt har han levert 45 yachter i sitt design – pluss de mindre båtene som gjerne følger med yachtene. På spørsmål om hvilken han husker best er svaret enkelt:

– Alltid den siste. Både fordi det er ganske hektisk i forbindelse med overleveringen, men også fordi jeg håper at jeg alltid forbedrer meg og at den siste derfor er den beste.

Kundene har det til felles at de er styrtrike. Blant de mest kjente kan tidligere Microsoft-toppsjef Charles Simonyi og Arsenal-medeier Alisher Usmanov nevnes.

Sistnevnte mottok nettopp den enorme luksusyachten «Dilbar» som ble sjøsatt for bare noen måneder siden.

Ifølge nettstedet Superyachtfan.com er den trolig verdt fem milliarder norske kroner.

Les også

Det norske markedets dyreste båt: – Vil ikke bli solgt i Norge

– Det er kanskje statussymboler, men for mange er det faktisk flytende, private hjem. I tillegg er det fartøy som får deg rundt på havet og ikke minst er det arbeidsplasser. La oss si det er hundre arbeidsplasser på verftet når yachten bygges, og for hver ansatt på verftet er det kanskje 3–4 som er ansatt av underleverandører.

KUNDE: Den russiske oligarken Alisher Usmanov, som er kjent for å eie en tredjedel av den engelske fotballklubben Arsenal.

Foto: Maxim Zmeyev Reuters

I tillegg er det jo flere titalls mannskap på de største båtene. Både de og gjestene skal jo ha mat.

– I tillegg er det alt det andre – da «Dilbar» trengte drivstoff sto det rundt 30 semitrailere i kø for å fylle i Antibes, sier Øino.

Bestemte seg tidlig

Allerede under oppveksten i Oslo visste Øino at det var båttegner han ville bli. Som gutt hadde han alltid vært interessert i både formgivning og det tekniske.

Planen var egentlig fritidsbåter, men planen endret seg da han gikk på videregående i Frankrike.

Les også

Her kan du bruke hotellrommet som båt

– Da oppdaget jeg rivieraen med sjøen, havet, og de litt større båtene som vi ikke har i Norge, og den internasjonale befolkningen. Jeg ble fort «frankofil» – forelsket i Frankrike. Etter å ha studert til å bli sivilingeniør i Glasgow var det tilbake, og da fikk jeg meg jobb i et firma som egentlig tegnet seilbåter. En gang fikk de et oppdrag om å designe en motorbåt, og jeg var egentlig den eneste på kontoret som hadde kompetanse til det – og vips, så var det gjort.

TEGNET AV NORDMANN: Bildene her er av en yacht som heter Solandge. Yachten sto ferdig i oktober 2013, og er produsert av Lürssen-verftet

Foto: Guillaume Plisson

Noen år senere startet Øino sitt eget firma. I dag mener han at det var yachten «Skat» som gjorde ham til et kjent navn.

– Den ble bygget på slutten av 90-tallet, og var på den tiden veldig spesiell. Den hadde et slikt design at folk enten elsket den eller hatet den – men nå i ettertid regnes den som en av verdens mest ikoniske yachter. Det er en av de yachtene jeg virkelig har fulgt med på i ettertid, og jeg har fortsatt kontakt med eieren, sier Øino.

Les også

Trimaranen «Mayflower» skal krysse Atlanteren på vind- og solkraft

I løpet av de tre til fem årene han bruker på en yacht blir Øino som regel godt kjent med eieren. Han anslår at omtrent åtte av ti kunder er godt involvert i prosessen.
– For mange er dette den aller største private investeringen de gjør. Et hus koster en brøkdel av prisen, det samme gjør et privatfly. Når man bruker så mye penger, så er man selvsagt opptatt av hvordan resultatet blir, sier Øino.

I tillegg til kundene jobber han også med å tegne sin egen båt. Da er et enkelt design, pålitelighet og ikke minst hastighet som er viktig.

– En yacht blir det faktisk ikke, det har jeg ikke budsjett til. Og jeg tilbringer såpass mye tid i yachter fra før av.

Les også

Røkke om seilbåtkjøpet: – Den beste økonomiske investeringen familien har gjort

Les også

Skrogvinge sparer 30 prosent drivstoff

Les også

Rekordmange søkere til sommerjobber: 830 søkere til seks stillinger på turistbåt

Her kan du lese mer om

  1. Fritidsbåt
  2. Trafikk
  3. Frankrike
  4. Valuta
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ulstein Verft skal bygge luksusyacht

  2. Slik er Mercedes' nye superyacht

  3. Betalt innhold

    Skal bygge 78 meter med norskdesignet luksus

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Kinas superrike kjøper ikke superyachter

  6. Betalt innhold

    Nå vil «alle» inn i havbruk