Høyer har laget fem scenarioer for fremtiden: – Det verste heter «veldig pessimistisk»

Høyer lanserer handel over «facetime» for å sørge for at kronene fortsetter å rulle inn i butikken selv om kundene sitter hjemme. Ørnulf Høyer sier klesbransjen rammes hardere enn mange deler av handelen.

Ørnulf Høyer speider ut mot den ukjente fremtiden fra sitt hovedkontor i Oslo. Nå forbereder kjeden seg på alle mulige utfall av coronakrisen.

Heiko Junge / NTB scanpix
Publisert:,

– Det er ikke gøy å permittere så mange ansatte, det gjør vondt i magen, sier Ørnulf Høyer, eier og daglig leder for Høyer-kjeden.

I likhet med resten av klesbransjen har han stengt en rekke butikker de siste ukene, og sier de nå har rundt halvparten av butikkene åpne.

Høyer er meget spent på de nye økonomiske tiltakene fra regjeringen som legges frem fredag.

E24 trenger din hjelp: Meld inn opplysninger om din bedrift her!

Fem scenarioer

Onsdag var det styremøte i Høyer, og krisen landet og næringslivet står i nå ble diskutert.

– Vi lager flere scenarioer akkurat nå, og snakker om hva som skjer hvis det for eksempel blir lockdown, slik som i Danmark.

Han sier scenarioene har fem navn: veldig pessimistisk, pessimistisk, nøytralt, optimistisk, veldig optimistisk.

Høyer vil ikke spekulere i hvilket scenario han tror inntreffer.

– Hvordan ser veldig pessimistisk ut?

– Veldig pessimistisk innebærer at vi brenner inne med veldig mye varer. Høyer har et stort ansvar i dette. For eksempel kjøper vi inn mote fra mange norske merkevarer, og er blant de største innkjøperne.

Han sier omsetningstapet fra 11 dager med krisetiltak er på rundt åtte millioner kroner.

Høyer vet ikke annet om 2020 enn at det blir tøft.

– Det blir tap, det er sikkert.

Les også

Klesgiganten Varner sender ut permitteringsvarsel til opp mot 3.500 ansatte

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Hva er et kjøpesenter uten kunder og butikker verdt?

FaceTime

Høyer-toppen sier krisen har ført til at ideer de har snakket om tidligere nå har blitt testet, deriblant videohandel, såkalt «facetime-shopping», hvor kundene ringes kleskjeden og blir eskortert gjennom butikken digitalt.

– De første kundene prøvde det i går. Det er litt uvant for både kundene og de i butikken, men det fungerer bra, sier Høyer.

På denne måten kan også Høyer holde flere ansatte i arbeid.

– Men dette er et initiativ vi skal holde gående også etter denne tiden.

I tillegg har Høyer vekket til live konseptet personlig shopping, hvor enkeltkunder kan booke hele butikken for seg selv. Dette er en tjeneste som vanligvis koster 800 kroner, som kjeden har skalert ned de siste årene, men som nå er gratis og gjøres tilgjengelig i både åpne og nedstengte butikker.

I likhet med resten av varehandelen er salget strupet i fysisk butikk, men netthandelen gir resultater som aldri før, selv om det ikke gjør opp for fallet totalt.

Varehandelen gjør det de kan for å selge til alle de som sitter hjemme på sofaen, og ikke kommer seg ut i handlegatene.

Skjermdump Hoyer.no

Verre for klesbransjen

Tidligere denne uken sa Hans Petter Bjarøy, lederen av Bjarøy Gruppen som spesialiserer seg på oppkjøp av konkursbo, at klesbransjen var blant de mest utsatte næringene.

– Du kan tenke deg et retailkonsept som har kjøpt et stort parti med varer til høsten, og så har du ikke fått solgt ut noe av vårpartiet ditt, da kommer du i en akutt likviditetsskvis.

Det kan også Høyer skrive under på.

– De som selger gullringer og binders klarer seg bedre enn oss som har sesongvarer som «går ut på dato», det gjør at vi får langt større problemer enn mange andre.

Han sier at kostnaden på vareinnkjøp står for rundt 60 prosent av bransjens kostnader.

– Derfor hjelper det ikke å permittere ansatte, vi trenger likviditetslån så vi kan komme oss gjennom 2020. Men disse lånene må også betales, så vi trenger støtte av regjeringen til dette i tiden etter krisen er over, sier mote-nestoren.