Fetere tider for Tine

Tine selger mer smør, smaksatte drikker og ost.

Berit Roald
  • E24
Publisert: Publisert:

Med en salgsvekst på 6,8 prosent til 5,1 milliarder kroner sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, sier Tine Gruppa seg fornøyd med tredje kvartal.

Blant osteproduktene var det særlig Norvegia som drev veksten, mens også salget av Jarlsberg og Tine Revet Ost økte.

På drikkesiden var det Biola, Tine Iskaffe, Tine Sjokomelk og Tine Milkshake som gikk mest frem, men salget av søtmelk lå på nivå med tilsvarende periode i fjor.

Meierikonsernet legger til at fettandelen i melken denne perioden har ligget på 4,19 prosent, mot 4,08 prosent per tredje kvartal i fjor. Dette vil ifølge selskapet bidra til at Tine ikke trenger å importere mer smør i år.

LES OGSÅ: Tines julegave: Smør til alle

Også inntektene for iskremvirksomheten Diplom-Is ble i tredje kvartal vesentlig bedre enn i fjor. Tine skriver at god stabil drift, og fint vær i sommermånendene er hovedårsaken.

Salget av Fjordland fortsetter også oppover, da særlig for supper, grøter og skålretter, mens inntektene i Sunniva Drikker faller.

- Hovedårsaken til dette var at Sunniva Drikker har fått økt konkurranse fra dagligvarekjedenes egne merkevarer samt at porteføljen av smådrikker ikke presterte som fjoråret, skriver Tine i rapporten.

Driftsresultatet endte på 334 millioner, opp 35 millioner kroner sammenlignet med i fjor, mens resultat før skatt økte 69 millioner kroner til 299 millioner kroner.

LES OGSÅ:

Publisert:

Flere artikler

  1. Resultatbedring for Obos

  2. Betalt innhold

    Inntektene sank med 800 millioner for Aker Solutions

  3. Sterkt tredje kvartal fra Avinor

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Forhandler med långivere for å redusere forpliktelsene

  6. SR-Bank: Koronapandemien fører til betydelige tap – resultatfall på over 2 milliarder