Senker prisene før rivalens inntog
Widerøe senker prisene én måned før den nye konkurrenten FlyViking letter for første gang.
Det nyopprettede FlyViking starter opp flyvninger mellom Bodø, Tromsø og Hammerfest 21.mars - og vil også fly til og fra Svolvær fra 18.april.
Onsdag startet FlyViking å selge billetter for mellom 499 og 799 på disse rutene, dog uten innsjekket baggasje.
Widerøe var raske på ballen
Et raskt søk torsdag ettermiddag viser priser fra 550 kroner på de akuelle rutene i samme tidsrom som FlyViking starter sine reiser.
Widerøe vinner kontrakt på alle regionale flyginger i nord
- Ingen priskrig
Hos Widerøe avfeier de imidlertid snakk om noen priskrig.
– Dette er en kampanje som har vært planlagt i lang tid, sier Silje Brandvoll kommunikasjonsdirektør i Widerøe til E24.
Hun forklarer det tidligere er kjørt kampanjer på disse rutene.
– Vi skal jo konkurrere, stadfester Brandvoll.
I rubrikken til høyre kan du se priseksempler E24 hentet inn fra de to flyselskapene torsdag ettermiddag.
Forventer hard konkurranse
Administrerende direktør i FlyViking, Stein Terje Dahl, forventer høy priskonkurranse fremover.
– Det blir nok en kontinuerlig aktivitet, som vi selvsagt er forberedt på. Vi driver nå en kontinuerlig vurdering på når vi skal svare på Widerøes utspill.
Han vil ikke forskuttere et kutt på sine priser, men passasjerene kan forvente seg lavere priser fremover.
– Vi driver en kontinuerlig vurdering, men det er jo kunden som tjener på dette i det lange løp, sier Dahl.
Flyselskapet FlyViking fikk tirsdag konsesjon fra Luftfartstilsynet om å drive kommersielle flyvninger.
Razzia mot flyselskap i Nord-Norge
Det var i februar i fjor at den tidligere Widerøe-piloten Ola K. Giæver jr. fortalte han ville ta opp kampen med sin tidligere arbeidsgiver, på kortbanenettet,
Giæver fortalte den gang til Adresseavisen at han ville starte et flyselskap som skulle ta for seg lite konkurranseutsatte ruter nord for Trondheim.
Stort kundegrunnlag
Nye ruter fra Norwegian
Ifølge Dahl er det et stort marked på rutene FlyViking og Widerøe nå skal konkurrere på.
– Det er nok i tillegg mange som reiser på andre måter, på disse strekningene i dag. Vi tror vi skal opparbeide oss en god kundemasse på strekningene fremover, sier Dahl.
Førsteamanuensis på BI, Espen Andresen, må regne litt når E24 spør om FlyViking vil klare overleve i konkurranse mot Widerøe.
– Det er generelt høye priser i Nord-Norge, noe som sannsyligvis gjør det mulig å konkurrere mot Widerøe, samtidig er man selvsagt avhengig av lave kostnader.