Suksess for automatiserte lånesøknader i SpareBank 1: – Vi har spart kundene for tilsammen 36.000 timer

I fjor gikk bankbransjen, Skattedirektoratet og Altinn sammen om å skape en mer effektiv løsning for lånesøknader – det har gitt resultater for nordmenn.

FORNØYD: Prosjektleder i SpareBank 1 Banksamarbeidet, Vibeke Moldestad, skryter av det nye samarbeidet mellom bankbransjen, Skattedirektoratet og Altinn.

Foto: PRIVAT
Publisert:,

Målet med innføringen var først og fremst å gjøre det enklere og tryggere for privatpersoner å søke om lån.

– Vi ønsket en mer verdiskapende prosess for kundene med mer fokus på rådgivning fremfor tid på saksbehandling i kundemøtene, sier prosjektleder i SpareBank 1 Banksamarbeidet, Vibeke Moldestad, til E24.

Det skulle gjøres ved å la bankene få tilgang til sine kunders informasjon på Altinn, noe som kutter søknadsprosessen ned til få minutter.

Tidligere måtte man laste opp egen skattemelding manuelt, sammen med flere måneder gamle lønnsslipper, til banken sin når man søkte om lån.

Et år senere har SpareBank 1 sett på virkningene som fulgte ordningen.

– Kundene er overveldende positive til løsningen, forteller Moldestad.

Les også: Ekstremværet gir Gjensidige ny kalddusj: – 2018 går inn i historien som et spesielt år

Nordmenn har spart 4 år

Det var SpareBank 1 som var først ute med funksjonen, og de kan vise til mange fornøyde kunder.

Blant annet ser selskapet at det sparer folk for tid.

SpareBank 1 anslår at de har spart sine kunder for over 36.000 timer – altså over 4 år – siden ordningen ble innført, ifølge tall presentert av selskapet.

– Og det er beskjedne anslag, legger prosjektlederen til.

Banken estimerer at det spares rundt 30 minutter per søknad, først og fremst fordi kunden slipper å hente ut skattemelding og lønnsslipper selv – det kommer automatisk.

Nå ser banken etter nye løsninger som kan automatiseres.

– Vi sitter på mye data om kunden, så det handler om å være relevante for hver enkelt kunde ut ifra hvilke behov de har, slik at vi ikke har én løsning for alle, sier Moldestad.

Hun tror at det neste store for norske banker blir flere skreddersydde tilbud.

– Fokusområdet vårt blir å bygge inn digitale rådgivningsløsninger for våre kunder.

Les også: DNB øker resultatet – tjente 5,7 milliarder

Folk vil få lån på nett

Over halvparten av lånesøknadene fra privatkunder hos banken nå startes nå på nett, gjennom den nye løsningen. Totalt har de fått inn lånesøknader til en samlet verdi på over 115 milliarder kroner fra nærmere 73.000 unike søknader.

Andelen har doblet seg siden nyttår, og har knust de interne forventningene til SpareBank 1-bankene.

– Vi satt oss hårete mål, og håpet at 90 prosent av alle søknader skulle komme digitalt innen 2020, sier prosjektlederen.

– Men det ser ut til at målet vil bli nådd allerede i 2019, sier hun.