Vanvittig rekord i salget av flaskevann

Nordmenn blir tørste i sommervarmen. Bransjen mener det er kilden til at det aldri før har blitt solgt så mye flaskevann i juni som i år.

VANNHULL: På grunn av etterspørselen klarer ikke Rema 1000 på Majorstua i Oslo ha fulle hyller, og det blir hull her og der. Dette bildet er tatt rett etter varelevering og påfylling.

VANNHULL: På grunn av etterspørselen klarer ikke Rema 1000 på Majorstua i Oslo ha fulle hyller, og det blir hull her og der. Dette bildet er tatt rett etter varelevering og påfylling.

Foto: Karsten Gutterød Hauklien
Publisert:

E24 har tidligere skrevet om hvordan sommervarmen har gjort det nærmest umulig å få tak i en vifte i Oslo, og at det ble solgt fem kroneis per Nordmann i perioden mai-juni.

Men dette er ikke de eneste varene som har fått seg et salgsløft av tropeværet.

Ifølge vanvittige tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen har det aldri før blitt solgt så mye vann på flaske i juni som i år.

Det har fosset ut 14 millioner liter vann i perioden, sammenlignet med 10 millioner liter i juni i fjor. Det tilsvarer en økning på 40 prosent.

I tillegg kommer salget av Isklar-vann, som ikke ønsker å oppgi salgstall.

Nicolay Brusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes, er ikke i tvil om hva bryggeriet synes om utviklingen:

– Det har vært veldig gøy. Det er slike sommere vi drømmer om!

Les også: Tomt for vifter og aircondition flere steder: – Det var én i Alta

Les også

Drømmesommer førte til eksplosjon i issalget

Én grad varmere betyr 10 prosent økning i salget

Så langt i år har vannsalget økt med 18 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Annonsørinnhold

Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, peker på den rekordvarme sommeren som forklaring på det høye salget.

– Varmen er definitivt den viktigste faktoren. Og det økte vannsalget ser vi særlig i fartssegmentet, altså typisk kiosk og bensinstasjon. Nordmenn drikker vanligvis vann fra springen, men når man er utenfor døren og blir tørst spiller ikke prisen en like stor rolle lenger, sier Nome til E24.

Kommunikasjonssjefen i Ringnes er av samme oppfatning.

– Dette har vært en ekstraordinær værsommer med tropevær tre måneder i strekk nesten. Det påvirker drikkevarer og spesielt vann. Vi har aldri produsert så mye farris i en vårperiode som vi gjorde i år, sier Brusgaard.

Brusgaard forklarer at bryggeriet har regnet ut en tommelfingerregel for hvordan salget blir påvirket av temperaturen:

– Når temperaturen stiger over 25 grader kan vi se at én varmegrads økning fører til 10 prosent økning i vannsalget. Så på en dag med 30 grader stiger salget med 50 prosent, forklarer han.

HVA FOSSEN BRINGER, BÆRER STRØMMEN VEKK: Kjøpmann ved Rema 1000 Majorstua, Mehmet Tekinöz, får ikke nok varer til å tette hullene i mineralvann-hyllen.

Foto: Karsten Gutterød Hauklien

Vannhull i butikkhyllene

– Den økte etterspørselen av vann har vi merket godt. Det har faktisk blitt solgt voldsomt mye denne sommeren.

Det sier Mehmet Tekinöz, kjøpmann ved Rema 1000 på Majorstua i Oslo. E24 møter han mens han holder på å fylle på hyllene i butikken. Han har nettopp fått varelevering.

– Nå som det er så varmt, blir folk tørste og vil kjøle seg ned. Det går utover hele drikkekategorien, men særlig vann, forklarer han.

Les også

Resultatfall for Hansa Borg: Skylder på svak krone og harryhandel

Selv om han har fått varelevering i dag klarer han ikke fylle alle hullene i vannhyllen. Da E24s journalist var på den samme butikken på lørdag var det kun et par flasker av ett merke igjen.

– I dag fikk jeg under halvparten av det jeg hadde bestilt. Hadde jeg fått hele bestillingen hadde det vært stappfulle hyller her nå. Jeg tror vi får noen utfordringer i morgen, sier Tekinöz.

CO₂-mangel setter en propp i vannkranen

Butikksjefen sier at de har fått beskjed fra leverandører om at det har vært CO₂-mangelen som har ført til at drikkevarene ikke kommer strømmende inn. I tillegg har det vært en etterspørsel de ikke hadde sett for seg.

Les også

Ølprodusentene sliter fortsatt med lite CO2

Brusgaard hos Ringnes bekrefter at CO₂-mangelen utgjorde en flaskehals.

– Vi hadde en del utfordringer med CO₂-leveransen. Det var vanskelig å produsere produkter bortsett fra rent kildevann. Vi ble nødt til å prioritere knallhardt, og til tider var enkeltvarer utsolgt. Vi hadde nok opplevd et enda større salg dersom vi ikke hadde møtt på dette skjæret i sjøen, sier han.

Det samme får vi høre fra Tekinöz.

– Vi kunne solgt enda mer drikkevarer dersom leveransene hadde kommet som normalt, forklarer han.

Forventer juli-rekord

TØRST: Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome

Foto: Gøran Bohlin / VG

Offisielle salgstall for juli fra Bryggeri- og drikkevareforeningen kommer ikke før om et par uker. Direktør Nome kan likevel avsløre at de har høye forventninger til vannsalget.

– Vi forventer julirekord i år. I juli er mange nordmenn ofte i utlandet, samtidig som utenlandske turister synes prisene er høye. Derfor er juli normalt sett en svært ustabil måned. Men ikke nå, sier Nome.

Ringnes letter også litt på sløret og forteller at juli har vært «en veldig god måned».

Ellers forventer bransjen at salget av brus skal gå noe ned, på grunn av sukkeravgiften. Brusgaard forteller også at 80 prosent av alt Ringnes selger, bortsett fra øl, er sukkerfritt. Det er en andel man ikke ser noe annet sted i verden.

Annonsørinnhold