H&M med 19 prosent salgsvekst i mai

Den svenske kleskjeden øker omsetningen med 6 milliarder sammenlignet med samme periode i fjor. Den spanske rivalen Zara sliter.

STERK VEKST: Motehuset Hennes & Mauritz har gått en lys vår i møte, som gir utslag i sterk salgsvekst andre kvartal.

Arnd Wiegmann
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Etter en usedvanlig kald amerikansk vinter som bremset klessalget til Hennes & Mauritz, har våren gitt et langt varmere resultat.

Salgsveksten endte på 19 prosent for mai måned, sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge mairapporten. De som følger selskapet hadde på forhpnd spådd en økning på 12 prosent.

Mai er den sterkeste måneden til klesgiganten siden november, og gir en heldig avrunding av andre kvartal, ifølge Bloomberg.

Les også

H&M inn i verdens største marked for netthandel

37,8 mrd.

H&M solgte klær for 37,8 milliarder svenske kroner i månedene fra mars til og med mai.

Det utgjør en salgsvekst på 16 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor.

Den fullstendige kvartalsrapporten slippes 18. juni. Selskapets regnskapsår starter i desember, og andre kvartal regnes fra mars til og med mai.

Negativ omtale

Økningen kommer til tross for mye negativ omtale av forholdene til tekstilarbeidere i klesbransjen og lav score på etikkåringer.

Siden mai 2013 har kleskjeden økt antall butikker med 377 butikker, og har nå 3.285 butikker over hele verden.

I Europa er H&M den andre største kleskjeden målt i omsetning.

Les også

H&M kåret til etikkversting

Valutatrøbbel for Zara

Onsdag slapp også H&Ms hovedkonkurrent Industria de Diseno Texstil SA (Inditex) med flaggskipene Zara og Massimo Dutti i spissen, sin salgsrapport.

Butikk- og nettsalget økte med 11 prosent fra 1. februar til 8. juni, men det hjelper ikke på inntjeningen.

Sterkere valuta i eurosonen får skylden for at overskuddet etter skatt faktisk falt med 7,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Overskuddet endte på 406 millioner euro, ifølge JP Morgan.

Før skatt endte resultatet på 732 millioner euro, under analytikernes forventninger på 749 millioner euro.

Les også

Verdens rikeste ble enda rikere

Vil heve prisene

Zaras satsing i fremvoksende markeder har dermed medført valutatrøbbel for Zara-kjeden.

Blant annet i det tredje største markedet utenfor eurosonen, Russland, der rubelen falt med 15 prosent mot euro i første kvartal, og Tyrkia, hvor liren falt med 20 prosent mot euro.

Inditex planlegger å heve klesprisene for å bli mindre sårbare overfor valutasvingningene i disse markedene.

Utvider nettbutikken

Motegiganten omsatte totalt for 3,75 milliarder euro i perioden. De som følger med på Inditex hadde deriomot ventet totale salg for 3,59 milliarder euro.

Les også

Afrika neste for klesindustrien

Zara vil i løpet av høsten utvide nettsalget til Mexico og Sør-Korea, og satser videre i Kina ved å inngå en netthandelsavtale med T-mall.

Inditex har totalt 6.393 butikker i 88 land.

Les også:


Oppkjøpsfond sluker kleskjede
Her er verdens mest verdifulle varemerker
Japansk klesgigant hever prisene
Hareide vil ha liste over hvor klærne våre lages
Nå kan du kjøpe klærne Vogue viser på Instagram

Her kan du lese mer om

  1. H&M

Flere artikler

  1. Valutasvingninger tærer på luksusmarkedet

  2. H&M leverer ferske tall  - analytikerne tviler på bedring

  3. Zara-eier må legge ned 1.200 butikker

  4. Annonsørinnhold

  5. Svart fredag for H&M: Aksjen stuper – må legge ned butikker

  6. En av verdens største H&M-butikker åpner på Karl Johan