Gardermoen vil korte ned transfertid

Med på kjøpet kan det komme inntekter i milliardklassen.

BAGASJEKØ: Norge er et av de få landene i Europa, der man må hente bagasjen og sjekke den inn igjen, når man kommer fra utlandet og skal videre innenriks.

Espen Braata
Publisert:

Norge er et av de få landende i Europa hvor passasjerer som flyr inn fra utlandet og skal videre innenriks må hente innsjekket bagasje, ta den med gjennom tollen, for så å sjekke den inn igjen, skriver Aftenposten.

– Vi er opptatt av å trekke en konklusjon i saken så raskt som mulig. Vi mener dette er et viktig tiltak for å forenkle reisen for folk. I tillegg vil det styrke OSL som transferlufthavn. Stortingsflertallet har også vist et stort engasjement for å få på plass en forenklet transfer, sier statssekretær Geir Pollestad (Sp) til avisa.

Utfordringen med å kutte transfertiden ligger i å få opprettholdt kontrolloppgavene til tollvesenet og politiet på samme nivå som tidligere.

Den nye løsningen vil koste rundt 40 millioner kroner. En rapport laget på vegne av Samferdselsdepartementet viser at flyselskapene selv anslår en økt omsetning på 1,8 milliarder kroner etter ett til tre år.

Dersom Stortinget vedtar forslaget, vil endringene kunne iverksettes i løpet av et år, opplyser OSL.