Full fart for bilsalget

Bilbransjen legger bak seg det beste junisalget på ni år.

Johansen, Magne
Publisert:,

I juni ble det totalt solgt 11.083 nye personbiler i Norge, viser statistikk fra Opplysningskontoret for Veitrafikken. Det er over 16 prosent mer enn for samme måned i fjor, og det beste junisalget siden 1998.

Toyota og VW

Toyota er fortsatt det største merket i Norge med en markedsandel på litt over 17 prosent. Hakk i hel følger Volkswagen med en markedsandel på 15,5 prosent.

Den tyske bilprodusenten har for tiden de to mest populære modellene i markedet. Volkswagen Passat og Golf topper salgslisten.

På de neste tre plassene finner vi modeller fra Toyota, henholdsvis Avensis, Rav4 og Corolla.

SUV og luksus taper

Salgsstatistikken viser at avgiftsomleggingen ved årsskiftet har påvirket bilsalget. Salget av terrengbiler har for eksempel falt med nesten 18 prosent. Mange av de dyre, store bilene, såkalte SUV-er, ble langt dyrere fra nyttår. Avgiftene på Toyota Landcruiser har for eksempel økt med opptil 113.000 kroner.

Også salget av luksusbiler er fallende. I første halvår ble det solgt 14,5 prosent færre luksusbiler enn i samme periode i fjor.

Andelen dieselbiler som selges er stadig høyere. I juni var hele 74,8 prosent av nybilene som ble solgt dieselbiler.