Halvparten tror konkurrentene jukser med Black Friday-prisene

En undersøkelse viser at halvparten av spurte skandinaviske butikker tror konkurrentene driver prisjuksing i forkant av Black Friday. Forbrukertilsynet sier de vil følge ekstra godt med.

Butikkene tror å skru opp prisene før Black Friday også skru de ned på salgsdagen er utbredt i varehandelen.

Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Publisert:,

– Prisjuks blir godt kontrollert, slik at å drive med det er et risikabelt spill. Det er ikke så lett som det var før, og det gjør både bransjen og kundene sure, sier professor Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI og Universitetet i Tromsø.

– Også er det en dårlig måte å drive forretning på, sier hun.

Opinion har nylig gjennomført en undersøkelse på oppdrag av Prisjakt blant 133 ulike nettbutikker i Norge, Sverige og Finland i forbindelse med Black Friday.

Den viser at 50 prosent av butikkene tror konkurrentene driver villedende markedsføring med fiktive før- og nå-priser. 33 prosent svarer at de er usikker.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble optikk en pengemaskin i norsk handel

– Ikke ulovlig å sette opp prisen

Bransjedirektør Bror Stende i handelsorganisasjonen Virke sier de ikke har hatt opplevelser med problematikken.

– Det er ikke forbudt å sette opp prisene, men loven krever at man selger varen til prisen en viss periode før man setter den ned igjen. Vi forventer at våre medlemmer overholder loven, sier han.

Bransjedirektør Bror Stende i handelsorganisasjonen Virke.

Heiko Junge / NTB scanpix

Salgstrykket har endret seg

Forbrukertilsynet har i mange år jobbet med å avdekke villedende markedsføring, og avdelingsdirektør Jo Gjedrem sier til E24 at selv om de følger med hele året, følger de ekstra godt med i den virkelig store salgsperioden.

– Black Friday tok over for januarsalget for en del år siden. Tidligere var det et voldsomt trykk i januar, men nå er det i slutten av november, sier Gjedrem.

Les også

Thon Gruppen er en av vinnerne på Black Friday, men liker det ikke: – Det ødelegger julehandelen

Avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

Junge, Heiko / NTB scanpix

Han forteller at de har sett samme problemer i markedsføringen i salgsperioden som ellers i året.

– Hovedproblemstillingen er at prisene i markedsføringen ikke skal være villedende. Det kan være at de ikke har satt ned prisen, slik de skal. Men det er også et problem at prisene kan være blåst opp noen dager i forkant av salget, for så å kunne annonsere med salg. Det mener vi også er villedende, førprisen må ha vært aktuell i en periode før salget, sier Gjedrem, og legger til at det også syndes på å oppgi førpris eller størrelse på avslaget.

– Det gjør at de i markedsføringen kan ha blandet sammen varer som er satt ned og ikke satt ned. Det kan gi inntrykk av at varer som ikke er satt ned, er på tilbud også. Det er klassiske problemer som går igjen, og som vi har sett tidligere under Black Friday-salget, sier avdelingsdirektøren.

Les også

Prognose: Nordmenn vil bruke nærmere 100 milliarder kroner på julehandelen

– Bruk tid

Gjedrems beste tips er å ikke se seg blind på førprisen, men heller bruke tid på å undersøke hvor det er billigst.

– At førprisen var høy, betyr ikke at nå-prisen er billigst i markedet, sier Gjedrem, og legger til at du kan finne historisk prisoversikt ved hjelp av digitale tjenester på nettet, som Prisjakt og Prisguiden.

– Du vil se at det er mange varer det ganske hyppig er kampanjer på. Selv om markedsføringen sier at du kan gjøre priskupp nå, er det ikke sikkert det stemmer, sier Gjedrem.

For ordens skyld: Prisjakt er eid av Schibsted, som indirekte eier E24 gjennom VG.

Les også:

Tøffe tider i varehandel treffer også DNB: – Der vi har hatt de største tapene i 2018Kreditorer skulle få betalt av Notabene etter julesalget – så gikk kjeden konkursMener regjeringen har gjort 77-millioners regnefeil om klestollen: – Forstår ikke netthandelen