Kjøper seg inn i Jenners skjønnhetsimperium for 5,5 mrd.

Coty blir hovedaksjonær i Jenners selskap med en eierandel på 51 prosent.

Andrew Kelly / X02844
Publisert:

Selskapet investerer 600 millioner dollar, tilsvarende 5,5 milliarder kroner, i Kylie Jenners skjønnhetsselskap Kylie Cosmetics.

Transaksjonen forventes å gjennomføres iløpet av de første tre månedene av 2020.

Det fremkommer i en melding mandag.

Coty er et amerikansk skjønnhetsselskap som utvikler, produserer, markedsfører og distribuerer over 70 skjønnhetsmerker. Blant disse er blant annet Balenciaga, Burberry, Marc Jacobs, Wella og Dolce & Gabbana.

Jenners skjønnhetsmerke er kjent for sine «lip kits» som inkluderer liplinere og leppestifter. Da leppeproduktene ble lagt ut for salg ble de utsolgt på minutter.

Hun har i nyere tid også utvidet merket, og har tatt inn hudpleie i selskapets portefølje. I tillegg selger Kylie Cosmetics øyenskygger, pudder og bronzere.

Les også: Analyse: Kylie Jenner tjener 8,2 millioner per Instagram-bilde

Kjent kontorlandskap

Jenner har tidligere laget en «office tour» hvor hun viste frem hovedkontoret i selskapet. I videoen, som først ble publisert på YouTube, viser hun blant annet frem datteren Stormi sitt rom.

Her vekker hun datteren i det som senere har blitt en velkjent meme, hvor hun synger «rise and shine» for å vekke datteren.

I ettertid har Jenner benyttet seg av øyeblikket som ble en internett-sensasjon, og laget blant annet en hettegenser med den kjente frasen.

Dennis Van Tine / Starmax

Yngste milliardær

Kylie Cosmetics ble startet i 2015. Ifølge Forbes steg selskapets inntekter 9 prosent i fjor, til estimerte 360 millioner dollar.

Jenner ble tidligere i år med på tidsskriftets liste over «self made billionares», og er den yngste noensinne til å bli med på listen. Mark Zuckerbeg var 23 da han nådde milepælen.

«Momager» med på laget

Jenners mor, Kris Jenner er kjent som familiens «momager», en sammensetning av ordet «mom» og «manager».

Mor er med på laget, og tar seg av det økonomiske og PR for en andel på 10 prosent, i likhet med avtaler hun har med de andre barna sine.

Markedsføringen gjennomføres hovedsakelig på sosiale medier, hvor Jenner til sammen har 270 millioner følgere på tvers av hennes private og selskapets profiler.

Les meldingen herInformasjon om Kylie Jenner og hennes formue