Reklamebyrå utsatt for trusler etter SAS-reklame
Et større område i København rundt reklamebyrået bak den omdiskuterte SAS-reklamen ble torsdag sperret av etter en bombetrussel.
Ekstra Bladet meldte like før kvart på ni torsdag morgen om at politiet var på plass ved en Adelgade i København, som tilhører reklamebyrået &Co, som står bak SAS’ nye reklamefilm.
Klokken halv tolv melder politiet på Twitter at aksjonen er over.
– Vi fant ikke noe av politimessig interesse og er nå ferdige på stedet. Avsperringen er opphavet, og folk er i ferd med å bli sluppet inn i bygningen igjen, skriver Københavns politi.
Det avsperrede området gikk fra Gothersgade til Dronningens Tværgade i Adelgade.
Bombetrussel
Politiet bekreftet til Jyllands-Posten at det var snakk om en bombetrussel, og at trusselen var rettet mot reklamebyrået &Co. Meldingen kom ifølge danske TV 2 til politiet klokken 05 torsdag morgen.
Ifølge DR var Forsvarets bombegruppe på stedet, i tillegg til flere ambulanser. Trusselen skal ha kommet i en e-post.
Politiet hadde også flere bombehunder som undersøkte adressen, skriver Ekstra Bladet. De evakuerte også folk fra et nærliggende vandrerhjem.
– Det er politiet i København som håndterer dette og vi har ingen øvrige kommentarer til den pågående situasjonen, skriver pressesjef John Eckhof i SAS Norge i en epost til VG.
VG har foreløpig ikke lykkes med å få en kommentar fra reklamebyrået, men Reklamebyråets administrerende direktør, Mikael Jørgensen, bekrefter til DR at det er snakk om en bombetrussel.
– Jeg kan bekrefte at det er en bombetrussel, og politiet er på stedet. Vi følger deres instrukser og avventer situasjonen. Det er selvfølgelig supertrist for våre medarbeidere, sier han.
Fjernet reklamefilmen onsdag
Ansatte ved to virksomheter tett på, forteller til dansk TV 2 at de er blitt bedt om at bli værende inne i bygningene.
Den omstridte reklamefilmen ble delt på flyselskapets Facebook-side tirsdag.
Den spør hva skandinavisk kultur egentlig er, og svarer med at det meste vi forbinder med Skandinavia er kopiert fra andre steder.
Onsdag opplyste SAS til VG at de har fjernet reklamefilmen etter det de mistenker er et «koordinert angrep».
En svensk faktasjekker hevder overfor Aftonbladet at de voldsomme reaksjonene på filmen spredte seg fra svenske høyrevridde nettsteder via russiske Sputnik og videre ut i verden.
Raste i kommentarfeltene
Reklamefilmen fikk det til å koke i kommentarfeltene og på Facebook-veggen til SAS.
«Pinlig», «skivebom» og «selvmål» er noen av beskrivelsene. Flere kunder sverger å aldri fly SAS igjen.
SAS svarer at de står bak budskapet i filmen, som handler om at reiser beriker oss.
– Reiser skaper inspirasjon. Vi lar oss inspirere og vi inspirerer andre. De erfaringene vi tar med oss fra våre reiser påvirker oss som individer, men også vårt samfunn. Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn, sa pressesjef John Eckhoff i SAS Norge til VG onsdag.