Dagligvarekrigen

Rema taper markedsandeler til Norgesgruppen

Dagligvarefasiten for 2019 er klar. Norgesgruppen er den store vinneren, og Rema er taperen.

Rema-eier Ole Robert Reitan har lite å juble over i Nielsen-tallene.

Therese Alice Sanne
  • Sindre Hopland
Publisert:

Hvert år legger analyseselskapet Nielsen frem tall som viser hvem som er de dominerende kjedene i dagligvarebransjen.

Oversikten for 2019 viser at Norgesgruppen, med butikker som Kiwi, Meny, Joker og Spar, er den klart største aktøren med 43,7 prosent av markedet – en økning på 0,5 prosentpoeng fra 2018.

Rema som fremdeles er Norges største enkeltkjede, taper i 2019 like stor markedsandel som Norgesgruppen tar, og svekkes 0,5 prosentpoeng til 23,2 prosent av markedet.

Ikke siden 2013, da Rema hadde en markedsandel på 23,1 prosent, har nivået vært lavere enn det var ved utgangen av 2019.

Rema-sjef Trond Bentestuen mener forskjellene i innkjøpspris i bransjen som ble avdekket av Konkurransetilsynet i fjor høst, må ta mye av skylden for resultatet:

– Det er vanskelig å si hvor mye av utviklingen som kan forklares med ulike innkjøpsforskjeller, men det er klart at de dramatiske forskjellene er rotårsaken til veldig mye av de siste årenes utvikling i norsk dagligvarebransje, sier Bentestuen til E24.

Les hvordan dagligvareaktørene reagerer på tallene her.

Dagligvarebransjen omsatte for til sammen 178,3 milliarder kroner i fjor, noe som betyr at 0,5 prosentpoeng er verdt 892 millioner kroner.

Coop øker sin markedsandel med 0,1 prosentpoeng til 29,5 prosent.

Les også

Coop og Kolonial bekymret for at Isaksen-exit skal føre til mindre dagligvarefokus

Kiwi spiser det Rema 1000 mister

Det er fremdeles lavpris som gjelder i Norge, både når det gjelder markedsandeler og hvilke kjeder som etablerer flest butikker.

Coops Extra er kjeden som tar det største hoppet i markedsandeler, og øker 1,4 prosentpoeng til 14,7 prosent av det totale markedet.

Kiwi styrket sin posisjon med 0,5 prosentpoeng, nøyaktig like mye som Rema mister.

Til sammen står lavpris nå for rekordhøye 67,1 prosent av det totale markedet.

I fjor det kom det til 52 nye lavprisbutikker, mens det ble lagt ned 43 nærbutikker.

Les også

Stein Erik Hagen er ikke bekymret for Lilleborg-razziaen

Lav vekst

I 2019 hadde norsk dagligvare en samlet vekst på 1,3 prosent, som tilsvarer 2,3 milliarder kroner. Det betyr at veksten er betydelig lavere enn i 2018, da den lå på 2,8 prosent.

Det er kategorien bredt vareutvalg, som inkluderer kjeder som Europris, Nille og Normal, som sammen med grensehandelen utfordrer dagligvarebransjen mest.

Det ser man også tydelig på hvilke produkter det selges mindre av i dagligvarebutikkene, blant annet vaske- og husholdningsprodukter, skjønnhetsvarer og sukkervarer, som ofte er populære varer innen kategorien bredt vareutvalg og på grensen.

Ser man imidlertid bort ifra butikketableringer og fokuserer på sammenlignbar vekst, er det Meny som er vinneren med 3,4 prosent vekst i fjor.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Kiwi
  4. Norgesgruppen
  5. Rema 1000
  6. Meny
  7. Butikker
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rema-sjefen mener innkjøpsforskjellene må ta mye av skylden for svekkelsen

  2. – Rema må holde øynene på kundene sine

  3. Coop om eksplosiv omsetning: – Har aldri sett lignende tall

  4. Annonsørinnhold

  5. Coop vil ha ny rapport om konkurrenten før «høstjakta»

  6. Regjeringen dropper forbud mot prisdiskriminering i dagligvarehandelen