Coop Mega venter millionvekst i salget av økologiske varer

Nå blir dagligvarekjeden den første i Norge med økologisk sertifisering i alle butikker.

ØKO-JUBEL: Kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen i Coop Mega gleder seg over ny øko-sertifisering. Den gjør at kjeden kan tilby kundene butikkskårede økologiske ferskvareprodukter, og dermed øke sitt tilbud av øko-varer.

Foto: Coop
Publisert:

Coop Mega har bare det siste året sett en vekst i salget av økologiske produkter på 11 prosent.

– Interessen for økologiske produkter er en megatrend som ikke går over. Kundene blir stadig mer bevisste på hvor maten kommer fra og hvordan den er produsert. Interessen øker år for år, sier kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen til E24.

– Vi er eid av kundene og må lytte til dem når de ønsker mer økologi i butikkene. For oss er det god business.

Nå får dagligvarekjeden, som den første i Norge, på plass en Debio-sertifisering for alle sine 74 butikker rundt i landet.

Venter vekst

Sertifiseringen vil gjøre at øko-salget tar enda mer av, tror Pedersen. Utvalget av økologiske varer blir større i butikkene, og kundene vil nå oppleve at det blir enklere å finne slike varer, ifølge kjededirektøren.

Han sier sertifiseringen gjør det mulig for Coop Mega å tilby kundene butikkskårede økologiske produkter i hele ferskvarelinjen innen kjøtt, fisk og ost. I tillegg vil butikkene kunne på sikt tilby butikkstekte ferske økologiske brød og småvarer.

Pedersen håper økt satsing i butikkene vil gjøre det enklere for kjeden å få tak i økologiske produkter.

Les også

Lavpriskjedene spiser mer av dagligvaremarkedet – men Rema har lavere omsetning per butikk

– Det har vært en utfordring å få tak i varer, spesielt innen ferskvare. Debio-sertifiseringen vil gjøre dette enklere, sier han.

Ifølge Pedersen er Coop Mega størst i Norge på økologiske varer. Kjeden omsetter øko-varer for 190 millioner i året, av en total omsetning på omtrent 7 milliarder. Coop Megas øko-andel i Norge er på 3,2 prosent. Målet er fem prosent, sier Pedersen.

– Vi ser til Danmark spesielt. Der har økologi virkelig blitt en konkurransefaktor. Det er god butikk. Økologi har vært en megatrend og vi har tro på at det kommer til å vedvare, sier han.

– På en matmission

Coop Mega har også mål om å tilby økologiske varer til mer konkurransedyktige priser. Innkjøpsprisene på disse varene er fortsatt høyere enn på en del andre varer, men Pedersen tror det kan endres. Hans håp er at tilbudet av økologiske produkter øker i takt med etterspørselen.

Han sier Coop Mega har hatt stor suksess med en ordning med medlemsbonus på produktserien Änglamark, Coops egen serie med økologiske, miljø- og allergivennlige varer.

– Vi er på en matmission som kjede. Når vi tar sertifisering for hele kjeden er det en forpliktelse vi gjør overfor kundene til å satse på økologi, sier han.

Les også

Har økt prisene mest av lavpriskjedene det siste året

Frem til nå har både Coop Mega og konkurrenter hatt enkeltstående Debio-sertifiserte butikker, men dette er altså første gang at en hel dagligvarekjede får en slik sertifisering. Det bekrefter også Debio, som er garantisten for at varer merket med godkjenningsmerkene er produsert på en økologisk og bærekraftig måte.

Den eneste andre av de store dagligvarekjedene i Norge som har Debio-godkjenning i noen av sine butikker, er Meny.

For Coop Mega innebærer en slik sertifisering blant annet at butikkjeden må dokumentere at en viss prosent av butikkens utvalg er økologisk, målt i omsetning. Det settes også strenge krav til innkjøpsdokumentasjon og mottakskontroll.

Ser stort potensial

Medlemsorganisasjonen Økologisk Norge jobber for økt produksjon av norske landbruksprodukter og økt omsetning i dagligvarebutikkene. Organisasjonen tror tilbudet vil øke i årene fremover og at forbrukerne vil etterspørre mer økologisk mat i sin butikk.

Les også

Dagligvarekjedene bruker milliarder på klimaversting

– Det er derfor viktig at det legges til rette for at dette først og fremst kommer norske økologiske bønder til gode og at de får ta del i markedsveksten, fremfor import, sier markedsrådgiver Cathrine Andersen i organisasjonen.

Økologisk Norge opplever at det ennå er et stykke å gå i norsk dagligvare, når det kommer til tilbudet av økologiske varer.

Selv om utvalget har blitt bedre og det lanseres nye produkter hvert år, er det stor variasjon i de enkelte butikkjedene avhengig av størrelse på butikk, beliggenhet, og ansattes engasjement for å ta inn og promotere produktene på en god måte, påpeker Andersen.

I 2016 uttalte alle de tre store dagligvarekonsernene at de ønsket å være best på økologisk utvalg, forteller hun.

– Økologisk Norge skulle gjerne sett at de opprettholdt denne konkurranseparameteren. Potensialet ligger i produktutvalg, plassering i butikk, god og synlig hyllemerking, kampanjer og annonsering i kundeaviser.

Her kan du lese mer om