Simon Møkster Shipping ser for seg bedre tider – tross lavere oljeinvesteringer

Neste år håper Simon Møkster Shipping at de endelig legger bak seg oljenedturen etter fem harde år. De frykter ikke at reduserte oljeinvesteringer gir ny nedtur. 

BEDRE TIDER: Anne Jorunn Møkster, som er administrerende direktør for Simon Møkster Shipping, sier at de er i ferd med å riste av seg oljesmellen – og at neste år kan gi overskudd.

BEDRE TIDER: Anne Jorunn Møkster, som er administrerende direktør for Simon Møkster Shipping, sier at de er i ferd med å riste av seg oljesmellen – og at neste år kan gi overskudd.

Foto: Tine Simi Brun
Publisert:

STAVANGER (E24): Kaikanten utenfor hovedkontoret til familiebedriften Simon Møkster er endelig tomme for oppdragsløse for skip til kai. Det er et herlig syn etter mange år med motgang i shippingbransjen.

– Vi har en supplybåt som ligger i opplag, ellers er nesten alle de andre skipene ute på oppdrag. Det er helt fantastisk, sier Anne Jorunn Møkster, som er administrerende direktør for Stavanger-rederiet.

Ingen hadde trodd at det skulle ta så lang tid for offshorerederiene å komme til hektene igjen, etter at oljeprisfallet i slutten av 2014 dro bransjen ned i en dyp bølgedal, sier hun.

– Etter hvert som vi får gjort nye kontrakter nå i vår og i sommer, så ser vi prisene blir på et høyere nivå. 2019 blir et krevende år for alle rederier, men fra 2020 kan vi se at det blir overskudd.

Les også

Oljeoptimisme blant unge

Etter 2015 har flere av båtene til rederiet ligget i opplag, og på det meste har seks båter vært uten oppdrag på samme tid.

– Hadde du kommet hit for en uke siden, så hadde også «Stril Pioner» også ligget til kai, men nå gikk den endelig ut. Det har vært mye arbeid med å holde hjulene i gang etter oljenedturen. For å holde det i gang så har vi tatt kontrakter som har vært veldig dårlig priset, slik at vi har kunnet holde arbeidsplasser. Det har holdt inntektene våre nede, sier hun.

Frykter ikke for fremtiden

Den gryende optimismen for rederiet kommer samtidig som bransjen selv legger opp til lavere investeringer. Møkster tror aktivitetsnivået i bransjen forblir høyt.

Annonsørinnhold

– Jeg er egentlig ikke redd for at det ikke skal være investeringer fremover i tid, sier hun.

Møkster tror olje og gass har mange gode tiår foran seg, og løfter frem blant annet aktiviteten i nordområdene og Johan Sverdrup-utbyggingen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Verdens lengste oljerør ble forurenset – akkurat da norsk sokkel lå i dvale

– Samtidig peker regjeringen på havvind, det er knallspennende. Det er mange muligheter for samarbeid mellom olje- og gassnæringen og havvind. Fellesnevneren er jo maritim kompetanse, og norske offshorerederier kan bygge hva som helst.

Med lavere vekstutsikter i Norge, ser flere aktører i den norske oljebransjen mot utlandet. Møkster sier at de ikke har planer om dette selv.

– Fartøyene våre kan gå hvor som helst i verden, men vårt satsingsområde har vært Nordsjøen og nordområdene. Da mange andre gikk til Brasil, gikk vi til Barentshavet fordi det passer oss bedre. Jeg tror det skal skje så mye her at vi ikke trenger å gå til Brasil.

OPTIMISTISK: Tross politisk usikkerhet og lavere investeringsutsikter, så ser Jorunn Møkster lyst på fremtiden til norsk oljebransje.

Foto: Tine Simi Brun

– En del av løsningen

Denne våren har fremtiden til norsk oljeleting blitt diskutert flere ganger på Stortinget. MDG, SV og deler av Ap har argumentert for en styrt avvikling av oljenæringen, som vil si at vi over tid skal slutte å lete og produsere olje- og gass.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Oppturen i markedet kan ha kommet for tidlig for Solstad-aksjonærene

– Jeg er ikke redd for at det blir slutt på oljeaktiviteten. Hvis vi henter inn det totale faktagrunnlaget, viser det nok at norsk olje og gass er riktig å satse på. Næringen gir fantastisk mange gode arbeidsplasser og ringvirkninger. Så lenge verden etterspør olje og gass, så produserer vi det på en fornuftig måte her i Norge, sier hun.

Hun løfter frem at det foregår mye forskning og utvikling i bransjen på teknologi- og miljøsiden, der rederier og forskningsmiljøer samarbeider.

– Vi som næringen er en del av løsningen, ikke problemet. Men da må vi hele veien være med på å utvikle oss, sier hun.

Mye av utviklingen som har skjedd de siste årene er innen klimavennlig skipsfart.

– Det er et fortrinn å være god på klima, iallfall hvis du har kunder som er villig til å betale for det. Først nå begynner infrastrukturen på landstrøm å komme, og da tror jeg ting kommer til å skje fortløpende, sier Møkster.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold