Eksplosiv vekst i nye taxiløyver i Oslo: – Det er helt katastrofe

Etter taxireformen har flere internasjonale aktører gjort sin inntreden i det norske markedet, og antall løyver har økt med så mye som 51 prosent i hovedstaden.

Yango er et russisk taxiselskap som kom til Norge i juli. Selskapet er det siste blant nye appbaserte taxier som har kommet i landet.
Taxireformen
  • Harald Hoff
Publisert:

En rekke internasjonale taxiselskaper har det siste året dukket opp på norske veier. En fellesnevner er blant annet at de baserer seg på apper, og at de har dukket opp etter taxireformen fra november.

– Det er helt katastrofe. De har sluppet ulvene ut blant sauene, sier taxisjåfør for Scandinavian Taxi, Eshetu Belete (69), som har kjørt taxi i Norge i 35 år.

Han ser med misnøye på hvordan reformen har forandret markedet i Oslo. Det er for lett å få de nye løyvene, mener han.

Ifølge Belete er de nye sjåførene dårligere på kundebehandling, han mener flere snakker for dårlig norsk og de må ikke ta kjentmannsprøver for å vise kunnskap om byen de skal kjøre i.

Dessuten mener taxiveteranen at flere av de nye sjåførene bryter flere av de uformelle reglene for køkultur på taxiholdeplasser og dermed stjeler kunder fra de etablerte sjåførene.

51 prosent økning i Oslo

Det er registrert 2890 nye løyver i Norge siden Taxireformen i november. Det tilsvarer en økning på 38 prosent mellom september i fjor til juli i år, ifølge Transportloyve.no som er en oversikt Samferdselsdepartementet og Hordaland Fylkeskommune samarbeider om.

Oslo har de sett en løyveøkning på 51 prosent, men økningen av nye biler på gaten er langt høyere, sier Jørgen Aarhaug, UiO-stipendiat og forsker på Transportøkonomisk institutt.

Grunnen er at mange biler er registrert i nabofylket, og at flere av de gamle registrerte løyvene var inaktive i november.

Han har forsket på taxinæringen og har blant annet skrevet om internasjonale appbaserte taxiselskaper. Han forteller at de konkurrerer internasjonalt om å vinne markedet i forskjellige byer.

Nå har turen kommet til Norge for blant annet Yango (Russland), Bolt (Estland) og Uber (USA).

– Mange er arbeidsledige og har tilgang på bil i Norge. Dessuten er renten lav og tilgangen på kapital er god. Det er med andre ord lett å starte opp på markedet nå. Problemet er bare at kundetilgangen er begrenset, sier Aarhaug.

– Sosial dumping

Slik Belete opplever det, har ikke myndighetene skjønt konsekvensene av den gjennomførte taxireformen.

Eshetu Belete som har kjørt taxi i Norge i 35 år, og han liker ikke den nye utviklingen i markedet. Han mener også det er for få taxiholdeplasser og at taxier burde kunne kjøre der bussen kjører i norske byer.

– Myndighetene ser bare én side av saken. De ser ikke på konsekvensene og tenker ikke langsiktig. Det går utover oss taxisjåførene. Oslo tåler ikke så mange taxier som nå, sier han.

– Vanligvis kunne vi omsette for 90.000 kroner i måneden, men nå er det knapt 20-30.000 tusen i måneden. Det er vanskelig å leve av dette nå.

Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund, sier at så lenge de kan konkurrere på like vilkår, vil den etablerte bransjen kunne konkurrere med de nye selskapene. Han er likevel ikke fornøyd med konsekvensene av reformen.

– Økning av løyver vil naturligvis føre til sosial dumping. Det er vanskelig å ha dette som fulltidsjobb for mange nå.

– Priskrig blant taxier

Flere nordmenn holder seg hjemme under pandemien, og elsparkesykler er nå et vanlig transportmiddel for mange som bor i Oslo.

For å trekke til seg kunder har flere selskap, spesielt de nye app-selskapene, ført kunstig lav pris for å ta markedsandeler, sier forskeren Aarhaug.

Les også

Støre vil sette taxireform i revers

– App-selskaper betaler for turen din i sommer. De prøver å tilby så lav pris som mulig, samtidig som de vil gi så lav betaling til sjåførene som de kan. For å få dette til å gå opp velger de selv å betale mellomlegget å gå i minus, sier forskeren.

– Det er et kappløp mot klokken før noen av de store internasjonale selskapene går tom for penger. Får de monopol eller tilnærmet monopol i en by kan overskuddet bli godt. Derfor får vi priskrig.

Eshetu Belete er ute på veien i taxien sin. Han synes det er vanskelig å tjene penger til livets opphold slik situasjonen er i dagens marked.

Betaler taxituren

Det siste taxitilbudet som har kommet til Norge er den russiske app-tjenesten «Yango» som ble lansert forrige uke.

– Den nye lovgivningen var avgjørende for at vi valgte å slå oss opp i Norge, sier den ferske Norgessjefen for Yango, Erlend Eidsvoll.

Han mente reformen gjorde det norske markedet mer attraktivt. Den gjorde det mulig å gi et bedre tilbud og generere større etterspørsel, sier han.

– For oss vil det bli lettere å bruke modellen vår slik reglene er nå. Vi kan nå kjøre flere turer, til lavere pris. Slik tjener vi ikke mindre penger, men folk får kjøre mer taxi, sier Eidsvoll.

– Det har vært observert priskrig og at taxiselskap går i minus på taxiturer for å vinne markedsandeler. Kjenner du deg igjen?

– Ja og nei. Vi har rabattkoder akkurat nå i sommer for at folk skal teste oss. Den rabatten er et mellomlegg som Yango betaler akkurat nå, sier han.

I en tidligere utgave av artikkelen skrev E24 at taxisjåføren Belete kjørte for Christiania Taxi. Det gjør han ikke. Han kjører for Scandinavian Taxi. Vi beklager feilen. (rettet 26. juli klokken 15.49)

Les også

Uber-konkurrent lanserer drosjetjeneste i Norge

Les også

Nå gjør skysstjenesten comeback i Oslo

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Taxireformen
  2. Drosjenæringen
  3. Taxibransjen
  4. Priskrig

Flere artikler

  1. Tidligere taxisjåfør reagerer på rødgrønn kritikk av ny reform: Mener Vedum støtter etablerte privilegerte drosjeeiere

  2. Vedum reagerer på eksplosjon i antall taxiløyver: – Ødelagt hverdagen til tusenvis av sjåfører

  3. ESA sier de vil reagere på reversering av taxireformen

  4. Ap vil reversere taxireform

  5. Norge trenger et fremtidsrettet taximarked