Ny bot til SAS for manglende tilbakebetaling til kunder

Luftfartstilsynet gir SAS nok en bot på 100.000 kroner for å ikke ha betalt tilbake til kundene sine etter streiken i sommer.

SAS ilegges en ny bot på 100.000 kroner for å ikke ha refundert kundene sine etter streiken i sommer.
  • NTB
Publisert: Publisert:

SAS får boten for å være for sene med å refundere billetter etter streiken i sommer.

Ifølge NRK , som skrev om saken først, påla Luftfartstilsynet tidlig i september SAS å betale tilbake pengene for kansellerte fly fra 15. september. Ettersom SAS ikke klarte den fristen, fikk selskapet en bot på 100.000 kroner og ti nye dager til å refundere billetten. Dette klarte de ikke og får nå en ny bot.

«Tvangsmulkten ilegges løpende, med en ny vurdering av om mulkten skal fortsette å løpe hver tiende dag. Tvangsmulkten vil løpe fram til det kun er sporadiske enkelttilfeller som ikke er behandlet», står det i vedtaket, skriver TV 2.

SAS opplyser til NTB at de mener at de i september var à jour med billettrefusjoner og innenfor sjudagersfristen på disse.

– Det vil si at det var de mer komplekse erstatningssakene som gjensto – det vil si saker der passasjeren blant annet har utlegg til hotell, mat og alternativ transport, sier pressesjef i SAS Norge, Tonje Bjerve Sund.

– Disse må behandles individuelt og delvis manuelt, og det tar tid. Dette er en ekstraordinær situasjon, der 370.000 passasjerer ble berørt av streiken i sommer, sier pressesjefen som understreker at alle som har krav på erstatning fra SAS naturligvis skal få det.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om