Høyre går inn for sterkøl i butikk

Høyres landsmøte går inn for å tillate salg av drikke med alkoholinnhold opp til 8 prosent i dagligvarebutikker.

Høyre går inn for at alkohol opp til 8 prosent skal kunne selges på butikk. Dette bildet viser ølflasker på Vinmonopolet.
  • NTB
  • David Bach
Publisert: Publisert:

Det ble klart da saken kom opp til votering fredag.

Det var i forkant lagt inn en dissens på det nye programpunktet, men landsmøtet endte opp med å støtte innstillingen fra flertallet i programkomiteen.

Høyres fremste helsepolitiker Sveinung Stensland, som er nestleder i Stortingets helse- og omsorgskomité, sa til VG i mars at han fryktet forslaget kunne knuse Vinmonopolet.

– Her må vinsnobber og avholdsfolk stå sammen, sa Stensland til VG.

En enstemmig programkomite i Høyre, ledet av statsrådene Linda Hofstad Helleland og Henrik Asheim, gikk inn for å bevare Vinmonopolet, men vil tillate at butikkene holder åpent til klokken 20 hverdager og lørdager.

Les også

Unge Høyre hardt ut mot Erna Solbergs Kina-politikk: – Litt redde

– Å flytte salg av produkter mellom 4,7 volumprosent og 8 volumprosent fra Vinmonopolet til dagligvarehandelen, vil kunne innebære at det kan stilles spørsmål fra EUs side om den alkoholpolitiske begrunnelsen for Vinmonopolet. Forslaget er uklokt og vil undergrave Vinmonopolet, sa Stensland, som også roste Vinmonopolets ansatte og vareutvalg.

Høyre går på landsmøtet også inn for å liberalisere alkoholpolitikken på flere andre punkter.

Partiet vil blant annet at åpningstidene for alkoholsalg skal utvides både på Vinmonopolet og i butikk, skriver NTB.

Det er også ventet at landsmøtet vil gå inn for å fjerne forbudet mot å drikke alkohol på offentlig sted.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Høyres landsmøte
  2. Alkohol
  3. Vinmonopolet
  4. Sveinung Stensland

Flere artikler

  1. Salgsnedgang etter gjenåpningen for Vinmonopolet

  2. Venstre sa nei til vin i butikk

  3. Høyre-topp kritisk til uforbeholden elektrifiserings-støtte i partiet

  4. Polet oppjusterte salgsanslaget med 2,8 mrd. kroner etter tredje smittebølge

  5. Betalt innhold

    Hanne savnet å kunne handle i interiørbutikken på det lille hjemstedet sitt. Da fikk hun en idé