Mer lønnsom hotellsommer: Choice gikk i pluss for første gang på 16 måneder

Nesten seks av ti norske hotellrom har hatt gjester i sommer. Etter kraftige kutt, beregner Scandic at det vil være tilstrekkelig med 50 prosent belegg for lønnsom drift.

Det blir store tap for Nordic Choice i år også, men konsernsjef Torgeir Silseth kan i alle fall glede seg over lønnsomhet i juli.
Krisen i reiselivet
  • Hans M. Jordheim
Publisert:

I den travleste måneden i juli i år hadde over 60 prosent av landets hotellrom gjester.

Da lå snittprisen ekskludert moms og frokost på 1250 kroner, viser tall som E24 har hentet ut via analysebyrået Benchmarking Alliance.

Siden begge deler var en økning fra fjoråret, hoppet også et viktig måltall på lønnsomhet i hotellnæringen, nemlig losjiomsetning per tilgjengelige rom (Revpar).

Forrige gang dette tallet var på tilsvarende nivå, var sommeren 2019.

– Vi er ikke tilbake til normalen enda, men det går i riktig retning, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv i et skriv.

Lønnsomme Kristiansand

Benchmarking Alliances overnattingstall viser naturlig nok at hotellbransjen i storbyene Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø, Stavanger og Kristiansand har hatt svært forskjellige forhold.

Oslo er fremdeles markedet som i størst grad er rammet av coronakrisen, med et belegg på kun 46 prosent i juli, mot 66 prosent i normalåret 2019.

Flest fulle hoteller blant de største byene var det å finne i Kristiansand, et yndet sted for norske turister de siste to somrene. Pågangen var imidlertid ikke helt på samme nivå som i fjor. Mens belegget i juli 2020 lå på hele 94 prosent, falt det til 79 prosent i år.

Les også

Rekordhøye besøkstall i Dyreparken i juli: – Har ikke sett maken

Det la ingen demper på prisutviklingen. Med snittpriser på oppunder 2400 kroner per døgn (ekskludert mva. og frokost), var det her losjiomsetningen var høyest. Revpar lå på rundt 1800 kroner i juli.

– Jeg kan ikke erindre å ha sett det månedsnivået i noen norsk by noensinne, sier hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.

Endelig overskudd

Det er snart halvannet år siden coronaviruset brakte hotellnæringen til en fullstendig stans. Mange har tapt millioner, noen har tapt milliarder.

I så måte ble juli ekstra gledelig for Stordalen-kontrollerte Nordic Choice.

– Etter 16 måneder med store underskudd, er vi glade for at vi kunne levere et positivt resultat for juli, skriver konserndirektør Torgeir Silseth i en e-post.

– Det håper vi også å kunne gjøre i noen av de kommende månedene, men vi er fortsatt langt unna å hente oss tilbake til der vi var før krisen, så året som helhet vil ende med negativt resultat.

Det er fra før kjent at Nordic Choice gikk to milliarder i underskudd i fjor.

Les på E24+

Oslo-hotell: – Vi har hatt den beste juli på mange, mange år.

Mer kostnadseffektivt

Pandemien har tvunget en samlet reiselivsnæring til å innføre massive kutt. Hos Scandic er 1000 årsverk nedbemannet.

Kjeden venter at covid-19 vil ha en negativ effekt på reiselivsnæringen i lang tid, og har derfor tatt grep for å være lønnsomme med et lavere belegg enn før.

I forrige kvartalsrapport skriver Scandic-sjef Jens Mathiesen at de nå forventer positiv kontantstrøm, det vil si mer penger inn enn ut, når belegget overstiger 50 prosent.

Scandic-sjef Jens Mathiesen trenger nå gjester på kun annethvert rom for å gå i pluss.

I juni i år var belegget deres 36 prosent (i overkant av 40 i Norge) – med en forventning om 55 prosent i juli.

– Scandic er i dag et mer kostnadseffektivt selskap enn før pandemien, noe som gir oss gode muligheter for å oppnå mer lønnsom drift enn tidligere når hotellmarkedet bedres, skriver Mathiesen.

Kuttet til beinet

I Nordic Choice er både hotell og sentral organisasjon «blitt kuttet til beinet», skriver direktør Torgeir Silseth.

– Det har ført til at både arbeidspresset og tempoet er ganske høyt. Det positive er at vi har en enda kortere vei fra beslutning til gjennomføring enn tidligere, og vi var ganske agile fra før. (...) Ingen bransjer er hardere rammet av pandemien enn reiselivet, men vi har sett fra tidligere kriser at behovet for å reise og å møtes ikke forsvinner. Så vi vet at vi kommer sterkt tilbake, men det vil ta lengre tid enn etter tidligere kriser.

– Hvor mye lavere belegg trenger dere nå, kontra før pandemien, for å være lønnsomme?

– Vi har ikke beregninger for lønnsomhet som vi ønsker å gå ut med, men Scandics beregninger er nok ganske greie.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Krisen i reiselivet
  2. Reiseliv
  3. Hotell
  4. Scandic
  5. Nordic Choice Hotels

Flere artikler

  1. Sterkeste måned for Stavanger-hotellene på flere år: – Kjekt å se at norske turister finner veien

  2. Betalt innhold

    Oslo-hotell: – Vi har hatt den beste juli på mange, mange år.

  3. Skal lede prestisjehotell: Varsler bemanningskrise i bransjen

  4. Betalt innhold

    – Han har full kontroll, helt på «Rain Man»-nivå

  5. Konferansehotell ser lyst på høsten: – Vi planlegger julebord som før pandemien