Ekspert om Odas priskutt: – Nesten en halsbrekkende gjerning

Lavpriskjedene ønsker den nye priskonkurransen fra Oda velkommen. Men nettbutikken bør heller konsentrere seg om leveringskostnadene sine, mener dagligvareekspert Odd Gisholt.

Oda-gründer Karl Munthe-Kaas tar opp priskampen med lavpriskjedene. Men en dagligvareekspert er skeptisk.
Dagligvarekrigen
  • Ine Brunborg
Publisert: Publisert:

Onsdag varslet den nettbaserte dagligvarebutikken Oda at de kutter prisene ned til lavpriskjedenivå. Oda-gründer Karl Munthe-Kaas omtalte kuttene som «gigantiske».

– Det er nesten en halsbrekkende gjerning, sier dagligvareekspert og tidligere lektor ved BI, Odd Gisholt.

Oda har trukket frem at effektiv lagerdrift og større volum gjør priskuttene mulig, og trekker frem at de opererer uten grossistledd og med lite svinn. Disse innsparingene er nok til å dekke kostnadene av leveringen, sier Oda-sjefen.

Men Gisholt er skeptisk.

– Når det gjelder innkjøpspriser, så ligger de dårligere an enn konkurrentene. Så er det klart at det å kjøre varene ut til folk er dyrt, så mitt råd er at de må ta mer betalt for å kjøre varene hjem.

– Oda hevder jo å være i verdenstoppen hva lagereffektivitet angår, og at det gjør priskuttene mulig?

– Ja, de er kjempegode på å plukke. Men i Norge – et langstrakt land med høye bilkostnader, høye lønninger og bomavgifter for utlevering – ligger akilleshælen i å få til en effektiv distribusjon og utlevering.

Les også

Kutter prisene for å matche lavpriskjedene: – Har vært drømmen bak Oda

– Bedre å konsentrere seg om Norge

Oda sier også at de har gått i pluss på driften i første halvår – for aller første gang. Men Gisholt vil heller vente på årsregnskapet.

– Det blir spennende å se revidert årsregnskap. Det holder ikke å skryte av positiv drift i noen få måneder, man skal ha et fullverdig årsregnskap også.

Oda har ambisjoner om å øke salgsvolumet med de nye prisene, og varsler at kuttene vil gå utover lønnsomheten på kort sikt.

Dagligvareekspert Odd Gisholt mener Odas utenlandssatsing er «dristig».

Samtidig er nettbutikken i gang med å utvide til utlandet, der de bygger lagre i Tyskland og Finland. Gisholt omtaler satsingen som «dristig».

– Tyskland er et gigantisk marked med enormt store aktører, og Finland er også et vanskelig marked å ta tak og få fotfeste i. Jeg tror det er bedre for Oda å konsentrere seg om Norge, for det kan bli dyrt.

Les også

Fersk studie: Dagligvarekjedene tjener på å ha utfordrer vegg i vegg

– Priskonkurransen er tøff

Med de nye prisene tar Oda for alvor opp konkurransen med de etablerte lavpriskjedene. Her er det allerede tøff konkurranse på pris, bemerker Coop Norge.

– Priskonkurransen i markedet er tøff og dette vil ytterligere intensivere denne konkurransen der hvor Oda er til stede. Det er utelukkende bra for forbrukerne, skriver kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge i en e-post.

– Vi skal fortsette å kjempe knallhardt hver eneste dag gjennom vår lavpriskjede Extra om å være det billigste og beste valget for kundene, som også eier oss.

Coop trekker frem at Oda så langt kun tilbyr levering i østlandsområdet.

– Coop er eid av kundene og derfor er det viktig for oss å være til stede over hele landet. Det er ikke bare folk på Østlandet som skal få billig mat. Vi har like lave priser i alle våre Extra-butikker – uansett hvor du bor.

Les også

Duket for matkassekrig: Tyske HelloFresh etablerer seg i Norge

Kiwi sier også at de ønsker konkurransen velkommen.

– Kiwi er prispresseren i markedet, og det er vi som leder an i priskampen, senest denne uken med bleiekuttet vårt, sier Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Aakvak Arvin til E24.

– Vi synes det er positivt når andre kjeder følger etter, for det betyr at flere kunder får gleden av prispresset.

– Oda tilbyr i tillegg til hjemlevering også et stort vareutvalg – med over 7.300 varer sier de selv – hvordan matcher Kiwi det?

– Kiwi er opptatt av et godt utvalg for våre kunder, og opplever at de er fornøyd med utvalget vi har.

Les også

Norgesgruppen omsatte for 50 milliarder kroner i første halvår

Skal se på mulige tilpasninger

I likhet med Oda, tilbyr også Meny dagligvarer på nett.

– Vi ønsker all konkurranse velkommen. Vi har operert i et marked i tøff konkurranse i flere tiår. Nå må vi sette oss inn i de nye grepene til Oda, og se om vi skal gjøre eventuelle tilpasninger, skriver Menys kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i en e-post.

– Oda hevder å være i verdenstoppen hva lagereffektivitet angår – de trekker frem lite svinn og ingen grossistledd i løsningen sin – hva tenker dere om det?

– Her har vi ikke sammenlignbare systemer. Vi har matarbeidere som plukker nettvarene i våre fysiske butikker, inkludert alt i ferskvaren.

– Oda sier også at de gikk i pluss på driften i første halvår – er det noe Meny kan skryte av om netthandelen sin?

– Vi opplever stor vekst i nettbutikken, og har ambisjoner om ytterligere vekst.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Odd Gisholt
  4. Karl Munthe-Kaas
  5. Coop
  6. Kiwi
  7. Meny

Flere artikler

  1. Kutter prisene for å matche lavpriskjedene: – Har vært drømmen bak Oda

  2. Fersk studie: Dagligvarekjedene tjener på å ha utfordrer vegg i vegg

  3. Mener Konkurransetilsynet bør offentliggjøre dagligvaredata

  4. Norgesgruppen omsatte for 50 milliarder kroner i første halvår

  5. Konkurransetilsynet holder dagligvaretall hemmelig