Den svenske miljøkapitalisten vil bygge noe i Norge: – Nordmenn er mer risikovillige enn svensker

Med penger på bok, erfaring og venner med dype lommer, vil Carl Hall tjene grønne millioner sammen med norske gründere.

GRØNN INVESTOR: Etter å ha grunnlagt og solgt både teknologiselskpaer, oppkjøpsfond og grønne vekstselskaper, er Carl Hall klar for sitt neste prosjekt i Norge.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

– Jeg vil ikke jobbe med olje- og gass, ettersom jeg har brukt de ti siste årene på å utvikle miljøtekniske produkter, er jeg ikke interessert i prosjekter som har en negativ innvirkning på miljøet, sier Carl Hall.

Svensken ble kalt «miljøkapitalisten» på forsiden av det britiske finansbladet Hedge da han jobbet i oppkjøpsfondet Alder som investerte i miljøvennlige industriprosjekter, og som Hall var med å starte opp i 2008.

Ti år senere sitter han ved en pult på coworking-kontoret Mesh i Oslo og jobber med å finne ut av det neste store prosjektet.

– Jeg tror jeg er ganske flink til å være en operativ eier, og er skikkelig sugen på et stort prosjekt.

Hall mener den eneste måten å virkelig gjøre verden grønnere på, er å sette det kapitalistiske maskineriet til arbeid, og har gjennom Alder plukket det han kaller lavthengende frukter innen miljøteknologi, men tror fremdeles det finnes store muligheter.

Les også

Gründere vil gi små banker store innskudd: – Gjør et nytt marked tilgjengelig for små banker og store virksomheter

Millionavkastning

En av oppkjøpsfondets grønne suksesshistorier er Aidon, et selskap som produserer smarte strømmålere. Hall og partnerne satset på at Norge valgte å overhale systemet for strømmålere, og håpet å få 25 prosent av markedet.

De endte til slutt opp med en markedsandel på rundt 60 prosent.

Etter å ha solgt seg ut av Alder, gikk Hall i gang med sitt neste selskap, denne gangen i Norge.

Sammen med to partnere startet han Lakers i 2016, et norsk selskap som utvikler og drifter vann- og avløpsteknikk i Norden. To år senere ble selskapet solgt til fondet Summa Equity.

– Vi trodde ikke det skulle gå så raskt, men målet var alltid å selge det videre, sier 45 åringen som ikke vil si hvor mye selskapet ble solgt for.

Ifølge det E24 kjenner til skal prisen ha vært på mellom 200–250 millioner kroner.

Hall mener selskaper som faktisk ønsker å tjene penger på grønn teknologi, er mye bedre for miljøet, enn store selskaper som prøver å begrense utslippene sine.

Svensken har fortsatt en mindre stilling i Lakers etter oppkjøpet, og er også investor i noen mindre teknologiselskaper, rådgiver på grønn teknologi for Investinor og oppkjøpsfondet MVI Equity, hvor han senest var med på å sikre en investering i den norske restaurantkjeden Los Tacos.

Venner med dype lommer

Med andre ord, har Hall gode venner med dype lommer, og sier planen er å trekke i disse trådene om han finner et prosjekt verdt å satse på i Norge.

– Jeg har god erfaring med innhenting av kapital, jeg klarte jo å dra inn 1,1 milliarder kroner til Alder i sin tid, humrer han.

Hall er selv villig til å gå inn med opp til 10 millioner kroner.

Grønn teknologi kan være så mangt, og sier han leter etter prosjekter og gründere i grensesnittet mellom energi- og teknologibransjen.

– Når som jeg er ny i Norge har jeg lyst å bygge opp noe her.

Les også

Cutters-investorene med nytt begravelsesbyrå: – Den siste reelle innovasjonen i bransjen var da man gikk fra hest og kjerre til bil

Risikovillige nordmenn

Etter to år i Norge har Hall fått reflektere litt over hva som skiller næringslivet i landet fra sine egne landsmenn.

– Man er flinke på kapitalintensive prosjekter i Norge, skip, rigger og energiprosjekter, sier han og legger til.

– Den norske bakgrunnen er jo fiskere og sjøfarere hvor risikoen er større og man må være litt opportunistisk. I Sverige har man tradisjonelt har drevet mye med jordbruk, hvor man høster og sår.

Han mener nordmenn skyter mer fra hofta enn andre steder, men at det i mange tilfeller kan være en god ting – at man tør å satse på ideer som virke umulige.

– Nordmenn er mye mer risikovillige enn svensker. Jeg tror det kan være et fortrinn.

Les også

– Den siste reelle innovasjonen i bransjen var da man gikk fra hest og kjerre til bil

Les også

Nå skal droner finne fisk

Her kan du lese mer om