Konsernsjefen om det franskinspirerte navnet: – Vil ta tre år før nordmenn er vant til Vy

I hele 135 år har NSB vært navnet på Norges største togselskap. Konsernsjefen tror ikke det vil ta mer enn tre år før nordmenn er vant til det nye navnet.

LØNNSOMT: Konsernsjef i NSB (nå Vy) Geir Isaksen tror ikke navnet alene vil redde konsernet, men tror det er en god investering som vil lønne seg for selskapet.

Foto: Frode Hansen/VG
Publisert:

– Det er et veldig godt norsk ord, Vy. Det er et norskinspirert navn med en fransk rot, sier konsernsjefen i selskapet med det nye navnet, Geir Isaksen.

Ordet betyr utsyn, oversikt og oversyn, ifølge Den norske ordboken, og stammer fra franske voir'se.

– Hvor lang tid vil det ta før nordmenn vender seg til navnet med fransk rot?

– Det vil ta tre år, sier Isaksen kontant.

Bare minutter etter at navnet ble kjent, protesterte språkrådet, og E24 og VGs lesere har gitt navnet et foreløpig terningkast én.

Det er det kjente byrået Snøhetta som står bak både navnet og den nye visuelle profilen. Selskapet er blant annet kjent for å ha designet operaen i Oslo.

Les også

But Vy ... Det nye navnet harseleres med

Smertefullt navnebytte

Men det er ikke uten et visst vemod at NSB legger bak seg 135 år med toghistorie.

– Vi må se fremover, og ikke tilbake, men det er klart det er smertefullt, sier NSB-toppen (nå Vy-topp) Isaksen og legger til.

– Det har vært viktig å finne noe som uttrykte den holdningen vi har til fremtiden og måten vi ønsker å jobbe på fremover, og da kom dette Vy-navnet opp.

Han forklarer at det har vært en lang prosess i styret, men alle var enige om at NSB ikke lenger var dekkende for det selskapet driver med i dag.

Isaksen sier at det ikke gjør noe at det norske ordet «vy» ikke brukes så mye til daglig.

– Det at det ikke er så veldig mye brukt i norsk dagligtale gjør jo at vi kan fylle det rommet.

Konsernsjef Geir Isaksen poserer stolt i en buss kledd i den nye Vy-drakten.

Foto: Frode Hansen

– Et nytt navn redder oss ikke

NSB kjemper i disse dager sitt livs kamp ettersom regjeringen ønsker at også private skal søke om å få drive norske togstrekninger.

Det resulterte i at britiske Go-Ahead fikk tildelt Sørlandsbanen etter en anbudsrunde.

Snart skal også «Bane Nord» og «Bane Vest» tildeles NSB eller et annet privat selskap.

– Er dette nye konseptet også viktig i kampen for å vinne kontrakter fremover?

– Ja, det som gjelder i disse nye kontraktene på togsiden er å få flere folk til å bruke togene slik at vi får opp inntektene, samtidig som vi kutter kostnader. Da må vi skape gode løsninger som gjør det lettere å bruke kollektivtrafikken, sier Isaksen og føyer til:

– Jeg har ingen illusjoner om at det nye navnet alene skal redde oss, vi må levere på det vi skal gjøre hver eneste dag, sier konserndirektøren.

Det vil koste mellom 220 og 280 millioner kroner å omprofilere selskapet over en periode på tre år, opplyser selskapet.

– Dere bruker mange millioner på dette, kunne man ikke ansatt flere folk om bord eller forhindre kutt i stedet for å bytte navn og farge?

– Vi omsetter for mellom 15–16 milliarder kroner i året, og selv om 250 millioner kroner er mye penger, så tror vi ved å utvikle oss vil vi tjene inn dette fort. Dette er en investering som skal bli lønnsom for oss, sier Isaksen til E24.

– Stiller dere sterkere mot konkurrenter som Go-Ahead og SJ?

– Ja, det håper jeg. Vi blir litt annerledes nå, og må ha vyer for hvordan kollektivtrafikken skal bli.

Les også

Nytt NSB-navn får slakt fra Språkrådet

Har fått hjelp av de ansatte

Selv om styret har tatt selve beslutningen om selve navnet, har de ansatte vært delaktige, både gjennom ansatterepresentanter i styret og gjennom prosesser som har gått på for eksempel utforming av uniformer.

Samferdselsminister Jan Georg Dale (Frp) forstår at mange nordmenn reagerer på Vy-navnet.

– NSB-navnet har en lang historie, og betyr mye for mange. At navnet nå forsvinner har jeg stor forståelse for at kan vekke følelser, skriver Dale i en pressemelding.

Han vil likevel ikke som eier sette kjepper i hjulene for styret.

Eier vil ikke motsette seg styret sin avgjørelse når styret mener endringene er nødvendige for styrke konkurranseposisjonen til NSB og for å kunne tilby de reisende et godt og fremtidsrettet tilbud, skriver Dale som legger vekt på at NSB-styret var enstemmig enige om endringen.

Les også

Her er NSBs nye navn: Vy

Les også

Norge kan trenge dobbelt så mange tog i 2050

Les også

NSB må ut med millionbeløp for forsinkelser

Her kan du lese mer om