Mener Google vil forandre forsikringsbransjen

Digitalisering medfører at mange bransjer forandres. Såkalt «big data» vil forandre forsikringsbransjen, mener ekspert.

STORE, STYGGE ULVEN: IT-kjempen Google er den største utfordringen for forsikringsselskapene, mener analytiker.

Foto: Emmanuel Dunand Afp
  • Johan Nordstrøm
Publisert: Publisert:

– Hva Google gjør i fremtiden vil ha betydning for mange sektorer, også forsikring. På lang sikt vil Google og Facebook og andre selskaper som har tilgang på store data- og informasjonsmengder, eller «big data» på godt norsk, kunne plukke attraktive segmenter, sier analytiker Odd Weidel i SpareBank 1 Markets til E24.

Analytikeren følger selskaper innen bank og forsikring med argusøyne, både i Norge og internasjonalt.

– På lang sikt tror jeg fintech og insurancetech vil utfordre forsikringsselskapene, men jeg tror norske selskaper er godt forberedt, sier han.

Fintech er finansteknologi-selskaper og insurancetech er forsikringsteknologi-selskaper som ønsker å forandre eksisterende løsninger innen bank og forsikring med ny teknologi.

– Den store, stygge ulven er Google, sier Weidel til E24.

Bedre rustet i Norge

Han mener at utfordringene for forsikringsselskapene i Norge ikke nødvendigvis er de samme som i utlandet.

– Vi har sett at i Storbritannia der mye av forsikringssalget går via forsikringsagenter og forsikringsmeglere, har prissammenligning og aggregatorer (sammenligningssider for forsikringer, journ.anm.) spilt en stor rolle, sier Weidel.

Han peker på at i Norge skjer salget av forsikringer i all hovedsak direkte fra forsikringsselskapene.

– Derfor vil trolig ikke aggregatorer spille den samme rollen her til lands. I tillegg har vi Finansportalen.no fra Forbrukerrådet som er en veldig god prissammenligningstjeneste, sier Weidel.

Les også

Gjensidige kjøper den svenske porteføljen til Vardia

Ligger langt fremme

Samtidig understreker han at nordiske finanskonsern er kostnadseffektive og de har IT-løsninger som ligger langt framme sammenlignet med konkurrenter internasjonalt.

Konsernsjef i Gjensidige Helge Leiro Baastad presenterte rekordresultater torsdag morgen.

Han mener at de store driverne innen forsikringsbransjen er teknologi, demografi og kundeatferd, og at det er hovedsakelig innen bank som fintech-selskaper er viktige.

– Innenfor forsikring dreier det seg ikke så mye om små fintech-selskaper, men mer om at prissammenligningstjenester og aggregatorer som lager oversikter for forsikringskunder. At det vil bli små finansteknologi-selskaper som vil utfordre de store forsikringsselskapene i Norden, tror jeg ikke på, sier Baastad ved en spørsmålsrunde etter presentasjonen av kvartalsresultatet torsdag morgen.

Etter spørsmålsrunden utdyper Baastad sitt syn.

– I Norge er forsikring er merkevare, derfor vil ikke prissammenligningstjenester bli like viktige her som for eksempel i Storbritannia, sier Baastad.

Han understreker at gode resultater gjør at Gjensidige har rom for å investere i fremtidens løsninger samtidig som man opprettholder høye og stabile utbytter. Han viser til at første prioritet nå, er å utvikle løsninger tilpasset smartmobiler.

– Forbrukeratferden endres og den mobile plattformen vil bli viktigere fremover, sier Baastad.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

REKORDRESULTATER: Konsernsjef i Gjensidige Helge Leiro Baastad og finansdirektør Catharina Hellerud presenterte rekordresultater for 1. kvartal 2016.

Foto: Johan Nordstrøm, E24

Økende arbeidsledighet – mindre yrkesskadeforsikring

SSBs Arbeidskraftundersøkelse for første kvartal 2016 viser at arbeidsledigheten økte med 17.000 arbeidsledige fra første kvartal i fjor til første kvartal i år.

Så langt er over 36.000 jobber forsvunnet fra norsk sokkel fra juni i fjor til juni i år, ifølge Nav.

– Hvordan påvirker den økende arbeidsledigheten Gjensidige?

– Gjensidige er en stor leverandør av yrkesskadeforsikring, også innen oljeservice, og nedbemanningen innen olje- og gass fører til et mindre behov for personforsikringer og en avmatning i veksttakten inne næringssiden, sier Baastad.

Bilforsikringenes andel vil krympe

Konsernsjefen mener at totalmarkedet for bilforsikring vil bli mindre fremover.

– Vi ser en annen bilatferd i byene. Bildelingstjenester vokser frem. Det blir sikrere biler og bedre infrastruktur. De internasjonale trendene innen bilhold vil påvirke bilforsikringsmarkedet i Norge etter hvert, sier Baastad.

Eldrebølgen vil gi vekst i personforsikring

Baastad peker på at for 20 år siden var det 30-åringer som ble sett på som de mest attraktive forsikringskundene.

Eldrebølgen forandrer dette.

– Vi vil satse på nye forsikringsprodukter for eldre. Den trygghetsordning som vi har vokst opp med tror jeg ikke vil være der i fremtiden. Samtidig vil ikke spreke eldre vil ikke stå i kø for å fikse problemer med knær og hofte. Mot bakgrunn av dette mener Baastad vil vi se vekst i personforsikring, sier Baastad.

Les også

– Må styrke oss på det vi selv har kontroll på

Les også

Ligger an til utbyttefest etter rekordår

Les også

Stor pågang for forsikring mot ledighet

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Digitalisering
  2. Forsikring
  3. Gjensidige Forsikring

Flere artikler