Norwegian-håp om Asia-ruter etter regjeringserklæring
En gammel avtale gjør at SAS som eneste nordiske selskap får fly over Russland til Asia. I regjeringsplattformen er det prioritert å gjøre noe med dette.
Ifølge flysmart24.no heter det at de fire regjeringspartiene skal «samarbeide med Russland om overflygingsrettigheter». Det er første gang denne saken har vært så eksplisitt prioritert av en regjering, melder nettstedet.
Ifølge Norwegian gjør rundt 60 år gamle regler at det kun er SAS blant de skandinaviske selskapene som får fly via Sibir til Asia.
– Vi er veldig god fornøyd med at regjeringen ser verdien av økt trafikk mellom Norge og Asia, både for eksportnæringen og turisme i hele landet, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til nettstedet.
Børskommentar: To-tre øre her og der kan gi lottogevinst for Norwegian-aksjonærene
Varslet direkteruter
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tidligere varslet at selskapet er rede til å åpne en rekke direkteruter til Asia dersom selskapet får rettigheter til å fly den korteste strekningen mellom Europa og Asia, som er over Sibir.
Kjos har blant annet trukket fram Kina, Korea, Japan, Hongkong, India og Pakistan. Flyselskapet får i dag bare lov til å fly over den sørlige korridoren i Russland, men det er en lang omvei hvis man vil nå disse asiatiske landene.
NHO Reiseliv mener det haster å få gjennomslag for direkterutene, og Kristin Krohn Devold sier til Flysmart24 at direkterutene vil gjøre det enklere og raskere for den kinesiske middelklassen, som har fått øynene opp for Norge.
Norwegian strammer til kostnadskuttene: Kutter ruter og legger ned seks baser
Mye tid
De skandinaviske regjeringene forhandler med russerne samlet.
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa i fjor at han hadde et mål om å få landet en avtale med Russland om Sibirkorridoren.
Uttalelsen kom etter at forhandlingene med Russland nok en gang ble utsatt fra juni til november i fjor. I 2017 var det også forhandlinger, som også ble skjøvet ut i tid, men partene møttes til slutt i november det året. Russland sa nok en gang nei på dette møtet.
Norske myndigheter har hele tiden ønsket at Norwegian også skal få muligheten til å fly over Sibirkorridoren, slik SAS får lov til gjennom en gammel avtale mellom Russland og de skandinaviske landene.