Norwegian på klagetoppen

Flyklagenemda har hittil i år behandlet 349 klager fra misfornøyde passasjerer. Hele 245 av disse var rettet mot flyselskapet Norwegian.

PROBLEMER: Norwegians problemer med sine Dreamliner-fly har ført til massive klager fra passasjerene.

Jan Ovind
  • NTB
Publisert:

Massive forsinkelser og kanselleringer – ikke minst i forbindelse med Dreamliner-flyene – har ført til en strøm av passasjerklager mot Norwegian, som troner suverent øverst over de flyselskapene som har fått mest klager. Det viser en oversikt som Aftenposten har utarbeidet.

Bak Norwegian følger Widerøe med 25 klager, SAS med 11 og Ryanair med 8 klager.

 – Sakene mot den norske lavprisoperatøren har vært så mange at vi har måttet avvikle egne møter der vi kun har behandlet klager mot Norwegian, sier administrativ leder for Transportklagenemnda, Rolf Forsdahl, til avisen.

Rundt 150 av klagesakene har dreid seg om problemene med Dreamliner-flyene, men ettersom Norwegian har hevdet at disse problemene har oppstått som følge av ekstraordinære feil utenfor Norwegians kontroll, har de aller fleste klagene blitt avvist.

Men selv uten Dreamliner-klagene ville Norwegian toppet klagelisten suverent.

– Vi synes selvfølgelig ikke det er bra med så mange klager, men skjønner godt at folk er misfornøyd når flyet blir forsinket, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Fagdirektør for offentlige tjenester og samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, sier til avisen at det ikke er umulig at noen av avslagene i nemnda vil havne i rettsapparatet. Hun viser til Sverige, hvor det nå forberedes ti prinsippsaker mot Norwegian.

Les også:

Fortsatt passasjervekst for NorwegianSlik skal Norwegian fylle Dreamliner «large» med 350 seterFørste gang billettinntektene passerte 2 mrd: - Dette går riktig vei

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Om én uke starter saken mellom 1.200 svensker og Norwegian

  2. - Det er kjeltringer og banditter som holder seg unna retten

  3. Norwegian trues med massesøksmål i Sverige

  4. Norwegian: – Greit med buss, men ikke Airbus

  5. 5000 krever erstatning etter flyforsinkelser