Her er EUs nødløsning for å unngå brexit-kaos i luften

EU har skissert en plan for å hindre flykaos den 30. mars neste år – når Storbritannia går ut av EU. Den midlertidige redningsplanen krever imidlertid at Storbritannia gir flyselskaper fra EU de samme rettighetene som EU vil gi de britiske.

Et Embraer-fly tilhørende British Airways avbildet på London City Airport tidligere i høst.

Foto: Hannah Mckay Reuters
Publisert:

E24 skrev nylig om at det i avtaleutkastet til brexit, som EU og britenes forhandlere har blitt enige om, ikke nevnes hvordan flytrafikken skal håndteres fra 29. mars 2019 – datoen Storbritannia formelt forlater EU.

Selv om EUs statsledere og det britiske parlamentet foreløpig ikke har vedtatt avtalen som regulerer uttrekket fra EU, så har EU nå skissert opp hvordan flytrafikken kan håndteres i det tilfelles det ikke er noen avtale på plass.

EU-kommisjonen påpeker imidlertid at alt de foreslår avhenger av at «Storbritannia innfører lignende grep for flyselskaper fra EU» som de er villig til å tilby britiske selskaper.

Et annet viktig element er at EU-kommisjonen mener at slike beredskapsplaner ikke bør løpe lengre enn ut 2019, ifølge dokumentet. Uten en brexit-avtale får altså ikke passasjerene og flyselskapet et pusterom på mer enn noen måneder.

Dette foreslår EU-kommisjonen som en nødløsning:

  • Når det gjelder trafikkrettigheter vil EU la britiske selskaper fly over EUs luftrom, la dem gjøre tekniske stopp (for å fylle drivstoff og lignende uten at passasjerer får gå av eller på), i tillegg til å fly til og fra EU-land fra Storbritannia.
  • Når det gjelder flysikkerhet og sertifikater vil EU foreslå at alle lisenser og sertifikater som i dag utstedes av EASA-organet for hele EU vil fortsette å gjelde «i en tidsbegrenset periode». Kommisjonen vil også foreslå at deler og utstyr som er tatt i bruk før brexit, vil kunne brukes etterpå, «i visse tilfeller»
  • EU vil også foreslå at passasjerer som fly fra Storbritannia og mellomlander i EU før de flyr videre, vil kunne slippe en ny sikkerhetskontroll, slik man gjør i dag
  • EU understreker samtidig at «det er essensielt» at alle flyselskaper som ønsker å bli anerkjent som et EU-selskap må sørge for at de innfrir kravene om at aksjemajoriteten må være hos EU-borgere eller -selskaper innen 30. mars.

Nødløsningen fremkommer i et informasjonsskriv som EU-kommisjonen har sendt ut til blant annet Europaparlamentet, Den europeiske sentralbanken og andre sentrale aktører.

Den 22. november skal det avholdes et seminar mellom de 27 gjenværende EU-landene om hvordan man skal forberede seg for brexit når det kommer til luftfart, ifølge dokumentene.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

Analytiker tror SAS og Norwegian er trygge

– Jeg er trygg på at det ikke blir noe forstyrrelser, sa EasyJet-sjef Joan Lundgren denne uken under et besøk i Brussel, ifølge Press Association.

Han la til at selskapet har jobbet med beredskapsplaner for forskjellige utfall av brexit i to år. EasyJet har for øvrig etablert en virksomhet i Wien, kalt EasyJet Europa for at det britiske lavprisselskapet skal kunne fortsette å fly mellom EU-land, uavhengig av brexit-utfall.

Flyanalytiker i WinAir, Hans Jørgen Elnæs følger bransjen og hvordan brexit vil påvirke luftfarten tett.

– Brexit har i en lang periode vært på agendaen for flyselskap, lufthavner, charteroperatører og andre aktører innen luftfart og reiseliv, både i Europa og resten av verden, sier Elnæs.

– Jeg tror både SAS, SAS Irland og Norwegian også er trygge, fortsetter han, og peker på at både SAS og Norwegian er mer enn 50 prosent eid av EU-aktører eller nordmenn, som regnes innenfor EU gjennom EØS-avtalen.

Han peker på at Storbritannia, fordi de skal ut av EU, må reforhandle totalt 177 luftfartsavtaler de har med andre land, før 29. mars neste år.

– De viktigste luftfartsforhandlingene utenfor EU er med USA og Canada, her har forhandlingene kommet langt og det forventes at de nye avtalene blir en «blåkopi» av dagens Open Sky-avtale som gjelder mellom EU og landene i Nord-Amerika, det vil si ingen begrensninger for antall flyselskap, flyruter, flytyper, setekapasitet og destinasjoner, forklarer Elnæs.

Tror Storbritannia sier ja

Flyanalytikeren tror ikke det bør være en stor utfordring å få EU og Storbritannia til å bli gjensidig enige om en «reserveplan» som EU-kommisjonen skisserer:

– Men EU krever gjensidighet fra Storbritannia, så hvis britene setter seg på bakbeina, vel da ligger det an til kaos i luftfarten mellom Storbritannia og EU fra 30. Mars 2019, sier Elnæs til E24.

Han peker på at EasyJets konsernsjef Johan Lundgren nylig uttalte at de foreløpig ikke har merket noen nedgang i billettbestillinger frem mot og etter 29. mars 2019, sammenlignet med året før.

– Jeg tror at markedet forventer at det blir en løsning og booker sine reiser som normalt, men dette kan endre seg om politikerne roter det til og går mot en hard Brexit. Da kan markedet reagere raskt og nådeløst, inntil situasjonen er avklart, sier Elnæs.

En hard brexit er begrepet som brukes om en brexit uten at EU og Storbritannia har blitt enige om en avtale som regulerer uttrekket fra Unionen.

– Ryanair har allerede innført spesielle brexit-betingelser som skal frita selskapet for krav om flyruter blir kansellert grunnet hard brexit, sier Elnæs.

Les også

SAS-partneren Flybe i krise: Forsøker å selge hele flyselskapet

Les også

Solgte flybilletter for 2,9 milliarder

Les også

SAS-sjefen sier ja til flypassasjeravgiften