Fra konkurstrussel til bemanningsvekst for Hjellegjerde
Sommeren 2010 vaklet Hjellegjerde på konkursens rand. - Vi er tilbake, sier sjefen for møbelprodusenten.
Det var et av fjorårets mest omtalte selskaper på Oslo Børs. Nå trives Hjellegjerde med en langt mer anonym tilværelse utenfor Børsen mens møbelprodusenten prøver å snu skuta.
Overskrifter preget av ord som krise, konkurs og redningsaksjon var daglig kost for ledelsen, ansatte og aksjonærene i Hjellegjerde - et av Norges største møbelkonsern - i fjor sommer.
På Børsen ble Hjellegjerde-aksjen utsatt for ekstrem spekulasjon som på ett tidspunkt faktisk kunne velte hele redningsoperasjonen for den kriserammede møbelprodusenten.
Konkursspøkelset gikk nærmest i gangene hos selskapets lokaler i Sykkylven og de ansatte fryktet for jobbene.
Men etter en langvarig kamp mellom aksjonærene, vant administrerende direktør Olav Inge Røyset med sin løsning på gjeldsproblemene. Det innebar at Møbelinvest Holding overtok den tradisjonsrike bedriften med hud og hår. 11. november i fjor ble selskapet strøket fra Oslo Børs.
LES OGSÅ: Hjellegjerde reddet av leverandør
Angrer ikke
I dag, ett år etter, angrer ikke Røyset et sekund på at selskapet ble slukt og selskapets aksjer strøket fra Oslo Børs.
- Det var nødvendig og det har vært positivt for oss. Det var veldig krevende å være i den situasjonen som vi var, samtidig som vi måtte forholde oss til alle kravene knyttet til det å være notert, sier Røyset til E24.
Møbelprodusenten ble startet opp av brødrene Otto og Mindor Hjellegjerde i 1941. Det nye eierselskapet - Møbelinvest Holding - er en av de største møbel- og interiørleverandørene i Nord-Europa.
Røyset i møbelkonsernet priser seg lykkelig for de nye eierne.
- Det er jo en litt annen sommer i år enn i fjor, for å si det sånn. Da var vi langt nede. Men etter at den finansielle biten kom på plass har vi fått anledning til å bygge oss opp igjen. Det nye eierskapet har vært en enorm positiv katalysator. Med handlekraftige investorer og folk med god kunnskap til møbelbransjen i Norge, sier han til E24.
- Vi er tilbake
Hjellegjerde-sjefen stod selv midt i stormen i fjor, og jobbet hardt for å få frem en avtale. - Det har vært en relativt intens prosess, sa Røyset i en beskjeden uttalelse etter at selskapet ble reddet.
Røyset erkjenner at konsernet har mye å jobbe med, men ser positivt på selskapets utvikling etter den dramatiske tiden under sommeren 2010.
- Det er selvsagt fortsatt utfordringer, men vi opplever fremgang og har positiv utvikling i omsetningen – så vi er på alle mulige måter tilbake, slår Hjellegjerde-sjefen fast.
Underskudd på underskudd
Under den turbulente tiden i året som gikk, særlig i andre og tredje kvartal da det stormet som verst, leverte selskapet dundrende underskudd.
Nå peker pilene oppover igjen for møbelfabrikken med sete i Sykkylven i Møre og Romsdal som totalt hadde en omsetning på 240 millioner kroner i 2010. Dette skal bli slått i 2011, lover Hjellegjerde-sjefen.
- I 2011 er det positiv utvikling i omsetningen, og vi forventer en omsetning på 280-300 millioner kroner. Den underliggende volumveksten er også noe sterkere, fordi flere marked har valuta som har svekket seg mot kronen i forhold til i fjor, sier Røyset.
- Vi har økt bemanningen kraftig i Litauen og Thailand, der har vi doblet kapasiteten de siste seks månedene og vi har nå over 400 ansatte i disse to landene. Her hjemme har vi gjort en rekke strukturelle grep, blant annet så har vi satt bort produksjon og sånn sett blitt litt færre. Totalt er nok vår norske aktivitet uforandret, sier han til E24.
Knalltøft markedet
Flere andre norske møbelprodusenter sliter på det hjemlige markedet, og Hjellegjerde-sjefen innrømmer at det norske markedet er tøft.
- Vi opplever at markedet er veldig, veldig krevende. Det norske markedet er bransjemessig utfordrende, dette er noe uventet når man tenker på den økonomiske situasjonen for folk flest – og ser på salg av for eksempel biler og lignende.
- Vi ser fremover
Men nå som pilene har snudd for den tradisjonsrike møbelprodusenten ser Røyset positivt på fremtiden.
Merkevaren Hjellegjerde er sterkere en noensinne, mener han.
- Vi fikk veldig mye oppmerksomhet en periode, selv om den ikke alltid var like positiv. Men det vi ser nå er at merkevaren vår er sterkere enn noen gang. Vi har et fantastisk utgangspunkt for å bygge merkevaren Hjellegjerde.
- Vi har kommet i den posisjonen vi ønsker skal vi lansere flere nyheter i høst og til året som kommer, så vi ser absolutt fremover, sier en stråledende fornøyd møbelsjef til E24.
LES MER OM HJELLEGJERDE-SAGAEN:
- Stor usikkerhet rundt Hjellegjerdes videre skjebne
- Ny kriseemisjon for Hjellegjerde
- Aksjespekulanter herjer i Hjellegjerde-aksjen
- Styret i Hjellegjerde truer med konkurs
- Kriseløsning kan glippe for Hjellegjerde
- Håp om løsning i Hjellegjerde
- Leverandør hamstrer aksjer i Hjellegjerde
- Hjellegjerde reddet av leverandør
- - Vi holdt på å bli tradet i hjel
- Hjellegjerde handles til dobbel pris
- Redningsaksjonen skulle være hemmelig
- Underskudd for Hjellegjerde
- Tar full kontroll i Hjellegjerde