VIL KJEMPE: Evry-sjef Terje Mjøs mener det er viktig at næringslivet kommer på banen og gir det offentlige kamp om kvinnene.

Lars Myhren Holand
Kommentar

Kommentar: «Jeg trenger flere damer»

Kåringen av Norges mektigste kvinner viser at næringslivet taper kampen om kvinnene. Det er en kamp vi ikke har råd til å tape.

  • Terje Mjøs
    Journalist
Publisert:

Kapitals årlige kåring av Norges mektigste kvinner viser at det går for tregt med å få flere dyktige kvinner i sentrale posisjoner næringslivet. Dette bekymrer meg. Vi har ikke råd til dette; næringslivet er så konkurranseutsatt at vi trenger de beste – uavhengig av kjønn.

En rapport fra Institutt for samfunnsforskning understøtter Kapitals kåring. I småbarnsfasen velger kvinner offentlig sektor. Der får de med spennende, meningsfylte arbeidsoppgaver og muligheter til å kombinere jobb og familie. NHO har kalt dette mamma-flukten.

Rett skal være rett, det finnes noen lyspunkter: ifølge NHOs Female Future blir det stadig flere kvinnelige ledere i næringslivet. Særlig blant finansdirektørene, forskningsdirektørene og HR-direktørene ser vi en økning i kvinneandelen.

I følge TNS Gallup er kvinneandelen i IT-bransjen per 2013 bare 19 prosent. I EVRY i Norge er kvinneandelen 23 prosent så vi ligger litt over snittet. Men som leder av Norges største IT-selskap er ikke ambisjonen min å være gjennomsnittlig, heller ikke på dette området. Jeg vil ha flere damer, både kvinnelige ledere og dyktige fagpersoner.

Som leder kan jeg ikke sitte og se på at det offentlige stikker av med noen av våre største talenter. I EVRY har vi ikke tid til å vente og se hva som skjer. Derfor har vi de siste årene satt i gang en rekke tiltak for å tiltrekke oss, utvikle og beholde kvinnene våre.

Jeg har ennå ikke funnet den endelige fasiten. Men noe har fungert. I årets Universum-undersøkelse var det langt flere kvinnelige studenter oppga EVRY som sin drømmearbeidsgiver. Men vi trenger ikke bare se unge kvinnene, vi trenger også de med erfaring.

Næringslivet har ikke råd til å bli utkonkurrert av offentlig sektor. «Mammaflukten» er en utfordring vi bedriftsledere må ta på alvor. I tillegg trenger næringslivet flere og mer aktive støttespillere, blant annet fra organisasjoner og mediene. Næringslivet trenger flere arenaer for å dele erfaringer med de ulike tiltakene på. På den måten blir vi mer treffsikre.

Og de toneangivende mediene må synliggjøre flere kvinner i næringslivet. Kvinner trenger, som menn, ulike rollefigurer, og å bli sett. Og da bør de seriøse mediene gi mer spalteplass til kvinner i næringslivet, og overlate «rosabloggerene» til ukebladene.

Flere artikler

  1. Vil bedre kvinneandelen i IT med å hente fra finans, handel og offentlig sektor

  2. Syv av ti ledere i Norges største selskaper er menn

  3. Ny rapport fra International Labour Organization: Norge har færre kvinnelige ledere enn Rwanda, Colombia og Nicaragua

  4. Annonsørinnhold

  5. - For enkelt å gi kjønnskvotering skylden for lavere lønnsomhet

  6. – Merkelig at det står verst til i næringslivet