2017 ble året gigantene kjørte storsatsing på elbil

– Vi skal finne opp bilen på nytt, sa VW-toppsjefen i 2017. Nå skal «alle» bilgigantene ta opp kampen med Tesla i bilmarkedet.  

BILINDUSTRIEN: Flere bilgiganter har som mål å sette igang produksjonen av elbiler. Her vises fabrikken til det franske selskapet Alpine, som eies av Renault.

Foto: Charles Platiau Reuters
Publisert:,

– Bilprodusentene satser ordentlig på elbiler nå, og det kommer stadig nyheter om nye modeller og opptrappingsplaner, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til E24.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Hun påpeker at bilgigantene nå har lagt store planer for nye modeller, og flere av dem varsler en massiv satsing de neste årene.

I en undersøkelse fra august i år viste det seg at nærmere en tredjedel av de spurte ville kjøpe elbil neste gang de skulle kjøpe bil. Beskjedne 28 prosent ønsket ikke å kjøpe elbil, men fortsatt er en god del usikre eller «på gjerdet».

For tre år siden viste en lignende undersøkelse at hele 85 prosent ikke hadde noen planer å kjøpe seg en elbil.

Det er med andre ord en dobling av interessen på noen få år.

Elbilmarkedet består ikke lenger av noen få modeller. I år har bilgigantene satset tungt i segmentet, og flere spennende modeller er ventet å komme de neste årene.

Les også: IEA venter elbilvekst, men: For tidlig å skrive oljens nekrolog

Dieselforbud gir elbilsatsning

Storbritannia og Frankrike lovte allerede i sommer å forby bensin- og dieselbiler innen 2040. Norge var tidlig ute med ambisiøse mål i biltrafikken. Flere land er med i den globale trenden, og India har som mål å kun få nullutslippbiler på veiene fra 2030.

Erik Figenbaum, forskningsleder på Transportøkonomisk institutt, mener slike nyheter endrer de globale bilmarkedene, som gigantene må tilpasse seg.

– Vedtak om forbud mot dieselbiler har ikke så stor kortsiktig effekt, men påvirker forskning- og utviklingsbudsjettene til bilprodusentene og produktstrategien, sier han til E24.

Kina har også gitt tydelige signaler om sterk økning i produksjon av nullutslippbiler og forbud mot eksosbiler. Landet har i flere år slitt med svært høy luftforurensning, og troner øverst på listen over landene som slipper ut mest klimagasser i verden.

KINA: Forurensningen i Kina når nye høyder. I høst lovte myndighetene at diesel- og bensinbiler om litt tid ikke lenger skal være lov. Kineserne er ikke de eneste med et slikt mål, også Frankrike og Storbritannia vedtok en stopp i 2040.

Foto: Andy Wong AP

– Kina er den største motoren som nå virkelig pusher bilprodusentene i riktig retning. Det at Kina tråkker på gassen når det gjelder satsing på elektrisk mobilitet skaper nå bølger globalt, på samme måte som det Norge har gjort, bare i enda større omfang, sier Christina Bu.

Les også: Kina kan kutte to tredeler av CO2-utslippet innen 2050

Snart kommer «Folke-Teslaen»

I juli annonserte Tesla-sjef Elon Musk på Twitter at selskapets nye «Model 3» var klar, og at produksjonen av bilene var igang før skjema.

Fasiten ble 260 biler i årets tredje kvartal.

Selskapets første modell, Tesla Roadster, imponerte i 2009 med lang rekkevidde og en akslerering fra 0 til 100 km/t på under 3,9 sekunder. Siden har den populære sedanen Tesla Model S og SUV-en Tesla Model X inntatt markedet.

Den nye modellen ble observert i Bergen tidligere i desember, uten at noen kunne si hvorfor. De første leveransene skjer først om et halvt år.

Tesla-modellen har lang kjørelengde og kraftig motor, men denne modellen skiller seg ut ved at den skal være billig, derav kallenavnet «Folke-Teslaen».

– Vi har endelig klart å produsere en rimelig elektrisk bil, noe det ikke har vært på markedet før nå, sa Elon Musk på presentasjonen av modellen.

FOLKE-TESLA: Bilprodusenten viste frem sin første masseproduserte modell i sommer. Den har en rekkevidde på 345 km/t og kan lades opp på 30 minutter.

Foto: AP

– Det er en bil det er store forventninger til og som mange venter på, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Bilen hadde hele 400.000 forhåndsbestillinger i sommer, noe som da ga selskapet 14 milliarder dollar i fremtidige inntekter, eller 117 milliarder med dagens valutakurs.

Les også: Tesla-sjefen innrømmer at de jobber med kunstig intelligens

«Alle» vil utfordre Tesla

– Alt Tesla kan klare, kan vi overgå. Vi tar Tesla veldig seriøst. Men de kommer fra et høytprissegment, likevel er de på vei ned i pris. Vår ambisjon er å stoppe dem, og ta over dette markedet, sa Herbert Diess, toppsjefen for Volkswagen-bilmerket i vår.

VW-gruppen måtte svare for over to år siden på anklager om utslippjuks på bilene sine, den såkalte «dieselskandalen». Selskapet tapte ifølge Boomberg 30 milliarder dollar, eller hele 251 milliarder norske kroner med dagens valutakurs, i tillegg til et godt rykte. Tidligere i desember kom nyheten om fengselstraffen på syv år for toppsjef Oliver Schmidt.

Nå vil det samme selskapet levere en million nullutslippbiler i 2025, noe den tyske bilgiganten kaller «Fremtidspakten».

Det er ventet at selskapet leverer flere el-modeller neste år.

VW-selskapet Skoda meldte i mai at firehjulstrekkeren Vision E skal komme på markedet, med 500 km i rekkevidde og en toppfart på 180 km/t. I følge bilselskapet skal hver fjerde bil være elbil eller ladbar hybrid innen 2025.

HIPPIEBUSS: Flere tiår etter VW-bussens storhetstid lanserte merket i år modellen "I.D.Buzz". Her med toppsjefen Herbert Diess.

Foto: Tony Ding AP

Mye har skjedd siden 70-tallet, da «hippiene» kjørte rundt i California med surfebrett på taket. Over 40 år senere kunne Diess lansere selskapets «nye hippiebuss» I.D. Buzz, med elektrisk motor. VW kunngjorde at de startet produksjonen av modellen i august, men det vil ennå ta tid før du får muligheten til å oppleve nostalgi på batteri. Planen er at bussen kommer i salg i 2022.

Volkswagen har også hatt stor suksess med den elektriske bilen E-golf, som har vært Norges mest solgte elbil.

Les også: Volkswagen mistenkt for å ha villedet EUs investeringsbank

– Alle bilene skal ha elektriske motorer fra 2019

Volvo går noen skritt lengre enn den tyske bilgiganten, og uttalte i vår at alle nye bilmodeller fra selskapet skal ha elektriske motorer fra og med 2019.

Uttalelsen kom kort tid etter at Tesla lanserte planene sine for Model 3, populært kalt «Folke-Tesla».

– Denne kunngjøringen markerer slutten for rene forbrenningsmotorer, sa Volvos administrerende direktør, Håkan Samuelsson, til Financial Times.

ELEKTRISKE MOTORER: Volvo har satt seg som mål at alle modellene får elektriske motorer fra 2019. Bilgiganten vil også produsere fem rene elbilmodeller mellom 2019 og 2021.

Foto: Phil Noble Reuters

Les også: Milepæl for Volvo: Har solgt 100.000 biler i Kina i år

Luksusbilene er med i kampen

Porsches konsernsjef, Oliver Blume, har også kastet selskapet inn i elbilkampen. De investerer nå milliarder på ny teknologi, og er igang med å lage merkets første elektriske bil.

Superbilen, Mission e Saloon, kan utfordre Tesla, og skal ifølge Quartz gå fra null til hundre på bare 3,5 sekunder.

Porsche vil også samarbeide med partneren Audi i storsatsingen, som neste år kommer med sin «elektriske SUV». Sammen skal de effektivisere produksjonen og spare penger. Begge bilmerkene er en del av VW-gruppen, som fikk en ripe i lakken etter «dieselskandalen».

JAGUAR: Merket utfordre Tesla med denne bilmodellen, som skal ha 200-hestekreftersmotor på hvert hjulsett.

Foto: Mark Ralston AFP

Luksusmerket Jaguar kommer like etter Audi med sin luksusmodell, I-PACE. Modellen skal ha kraftige motorer, og blir sett på som en utfordrer til Teslas supermodeller.

De etablerte satser videre

På markedet er det allerede flere elbiler, deriblant Nissan Leaf. Til neste år kommer den populære bilen i ny versjon, og ifølge Elbilforbundet er det allerede skrevet mange kontrakter på denne.

– Nissan vil få en storselger i Norge med nye Leaf, og langt større gjennomslag internasjonalt. De vil ikke ha noen leveranseproblemer og de skal jo også komme flere modeller, sier bilforsker Figenbaum til E24.

Forskeren mener ikke det samme om Hyundai og Kia.

– De kan selge mengder av sine nye elbiler hvis de er leveringsdyktige, noe de har slitt med, sier han.

Figenbaum tror boomen vil fortsette inn i 2018, og påpeker at flere modeller på markedet og gode incentiver vil legge til rette for økt salg.

– De vil selge alt de klarer å få inn i butikken i Norge, og de vil satse mye på forskning og utvikling av modeller som kommer i salg de neste årene, sier han.