Prai vant i domstolen: Kommunen får ikke stoppe taxi-appen

Prai mente kommunen i realiteten forbød tjenesten deres. Nå har Oslo byfogdembete blokkert kommunen. 

DROSJEKODEN: Usman Saleem, daglig leder i drosjeappen Prai, mener selskapet har knekt «drosjekoden».

Foto: Marius Lorentzen/E24
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Oslo kommune forbys å forfølge drosjeløyvehavere som bruker appen Prai. Dette kommer frem i en avgjørelse fra Oslo byfogdembete.

– Dette er en veldig god nyhet. Vi er seriøse, og vi hadde ikke startet opp om vi ikke visste at det vi gjorde var riktig, sier Usman Saleem, som er daglig leder i Prai, til E24.

Den nye drosjeappen rakk så vidt å åpne dørene sine før Oslo kommune konkluderte med at tjenesten er ulovlig. Bymiljøetaten sendte en e-post til flere drosjesentraler i Oslo der de konkluderer med at Prais forretningsmodell er ulovlig.

Håper på regulering

Dermed valgte app-gründerne å gå rettens vei for å rette opp i det de mener i realiteten er et forbud mot tjenesten. For uten drosjesjåfører som er villige til å bruke appen, har ikke selskapet mulighet til å drive tjenesten sin.

– Nå skal vi aktivere bilene som er tilknyttet Prai, og fortsette arbeidet, sier Saleem

Forbudet mot å forfølge drosjeappen er midlertidig, i tråd med det Prai ønsket. Årsaken til dette, er at de håper at Samferdselsdepartementet vil komme på banen og fornye reguleringen, som de mener burde være mer i tråd med EU-reglementet.

Prai-appen kobler drosjesjåfører som allerede har løyve hos en av drosjesentralene med passasjerer, men selve tjenesten går utenom sentralene. Som kunde bestiller og betaler du direkte i appen.

Unngår Uber-fellen

Når du ber om en drosjetur, sender Prai dette ut til mobilene til alle aktuelle drosjer i området. De får så en foreløpig pris, og hvis sjåføren aksepterer den så plotter sjåføren denne inn i taksameteret som en fastpris. Dermed registreres hver tur som om du skulle praiet en drosje på gaten og blitt enig om å kjøre til et sted for en avtalt sum.

I motsetning til Vipps-betalingen hos Oslo Taxi, åpner Prai-systemet for at man kan endre destinasjon underveis og at drosjesjåføren får riktig betalt.

Ved å bruke sjåfører med løyve og taksameter mener selskapet de kan unngå Uber-fellen, og drive helt innenfor lovverket.

Prai-systemet fungerer ikke helt ulikt Uber, på den måten at prisen svinger med etterspørselen.

Les også

– Det blir spennende å se hva Uber svarer med

Les også

Oslo forsøker å stanse ny taxi-app: Prai går rettens vei for å blokkere dem

Les også

Amerikansk venturefond investerer millioner i norsk dataspill

Her kan du lese mer om

  1. Gründere
  2. Oslo

Flere artikler

  1. Oslo forsøker å stanse ny taxi-app: Prai går rettens vei for å blokkere dem

  2. – Det blir spennende å se hva Uber svarer med

  3. Taxi-appen Prai tapte ankesak: Tar saken til Høyesterett

  4. Annonsørinnhold

  5. Krever at Oslo kommune dekker tapt omsetning

  6. Taxi-gründere ønsker lovendring velkommen: – Har ligget bakbundet og kneblet