Slik skal norsk sjømatbransje få innpass i Kina: – Gleder oss til å ta tak i markedet igjen

140 nordmenn deltar når Asias største sjømatmesse starter i Kina denne uken. De ser et enormt potensial nå som Nobelpris-krangelen er over.

NORDMENN PÅ BESØK: Norsk Sjømatråd har et eget arrangement i Kina onsdag, for norske eksportører og kinesiske importører.

Foto: Norsk Sjømatråd
Publisert:

– Det er en avventende optimisme her. Det er noen importlisenser som fremdeles må på plass, men vi ser et Kina som har veldig stort potensial for vekst. Vi gleder oss til å ta tak i markedet igjen, sier salgsdirektør Brede Løfsgaard i Cermaq til E24 på telefon fra Kina.

Denne uken arrangeres Asias største sjømatmesse i Qingdao i Kina, og Norges sjømatråd har registrert over 140 norske deltagere. De forteller at det er den største sjømatdelegasjonen fra Norge til Kina noensinne.

Les også

Kinas president Xi Jinping: Han er en av verdens viktigste politikere – men hva vet du om ham?

2018

I tillegg til Cermaq er det også deltagere fra Lerøy, som skal lansere nye norske torskeprodukter i Kina i forbindelse med messen.

– Det politiske er ikke helt klart ennå, men jeg oppfatter at det åpnes mer. Det er spesielt muligheter innen hvit fisk, sier Frode Mikkelsen sjef for VAP (Value Added Products) i Lerøy. Han legger til at han tror det også vil åpnes mer for laks på sikt.

Fiskeriminister Per Sandberg betegner forholdet mellom Kina og Norge som godt.

– Dialogen med kinesiske myndigheter har vært god etter at det i mai i år ble undertegnet en protokoll som legger til rette for at eksporten av laks skal komme tilbake på sporet. Det vil fremdeles kunne gå et stykke inn i 2018 før vi får orden på lakseeksporten, sier Sandberg til E24.

Nye produkter

De fire produktene de lanserer er under merkevaren Norway Seafoods, og er alle foredlet i Norge. I tillegg skal de også lansere utvalgte høykvalitetsprodukter under Lerøy-merket.

Han opplever interessen fra kinesiske importører som stor.

– Og den har vært stigende, så det burde absolutt være muligheter for norsk eksport av sjømat i tiden fremover. Kina er jo en fiskeelskende nasjon, og med en større middel- og høylønnsklasse, så vil nok fiskeinntaket øke enda mer, sier Mikkelsen.

MINI-MESSE: De norske aktørene som er i Kina har onsdag møtt potensielle samarbeidspartnere.

Foto: Norsk Sjømatråd

Sjømatrådets arrangement før messen starter onsdag har totalt 420 påmeldte, blant dem de 140 norske.

– Grovt estimert spises det om lag 4.500 tonn norsk torsk i Kina i dag, men med den interessen og utviklingen vi ser nå har jeg tro på at dette innen få år kan vokse til 20.000 tonn, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Kina, Sigmund Bjørgo.

Totalt skal 1.400 selskaper fra 40 land vise frem produkter for 25.000 gjester under China Fisheries & Seafood Expo onsdag, torsdag og fredag.

Les også

Sandberg med milliardløfte til oppdrettskommuner

Sofistikert

Løfsgaard sier at handelen av sjømat i Kina har blitt mer sofistikert.

– Produktspekteret er større og fra nye steder, og det maner til forbruk. Vi ser at Kina kommer til å vokse som marked i årene som kommer, sier Løfsgaard.

Han var også med delegasjonen som reiste til Kina i mai, der fiskeriministeren også var til stede.

– Det er veldig gode arrangementer, som knytter kunder og leverandører sammen i en velregissert setting. Om det jobbes like bra politisk, har jeg tro på at det blir en løsning snart.

Både Løfsgaard og Mikkelsen forteller at selskapene forbereder seg til at markedet i Kina åpnes mer.

– Vi legger strategier nå. Vi får ikke gjort så mye mer enn å forberede og pleie våre kommersielle kontakter, så får byråkratiet og politikken gjøre sitt, sier Løfsgaard.

Les også

Krabbekrig ved Svalbard: EU krever halvparten

Les også

Victoria (34) skal selge inn norsk fisk i Kina

Les også

Vil normalisere handelen mellom Kina og Sør-Korea