SOLCELLER: En arbeider installerer solcellepaneler utenfor New Delhi i India.

Foto: Chandan Khanna AFP
Det Nye Norge

Det nye Norge, kommentar Ragnhild Ulltveit-Moe: Det grønne næringslivet – utopi eller virkelighet?

Næringslivet skal, og må ha, lønnsomhet som mål. Hvis flere gjør som norske Scatec Solar og Powel og lar bærekraft være en viktig del av strategien til selskapet, vil det grønne skiftet være innen rekkevidde.

  • Ragnhild Ulltveit-Moe
    Ragnhild Ulltveit-Moe
    Ragnhild er kommentator i Minerva og styremedlem i Umoe AS. Hun har tidligere jobbet som bioenergi analytiker i Umoe Bioenergi og driftssjef i Burger King og tar nå en Executive MBA i strategisk ledelse.
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Når det snakkes om det grønne skiftet i det offentlige rom, er det som regel enten politikere eller miljøorganisasjonene som snakker om det.

Miljøorganisasjonene gjør en viktig jobb i å påvirke politikken, men de er ikke troverdige avsendere hva angår økonomiske budskap for næringslivet. For å få til et grønt skifte er det ikke nok med idealister. Vi trenger blådresser, ingeniører og det frie marked.

Nøkkelordet er lønnsomhet. Hvis Norge skal klare å gjennomføre et vellykket grønt skifte i stor skala, er man ikke bare avhengig av kloke og gode rammebetingelser satt av politikere. Et av de viktigste verktøyene er det private næringslivet. Det ligger en enorm kraft i kapitalismen og det frie markedet.

Milton Friedman, som senere fikk Nobelprisen i økonomi, skrev i 1971 artikkelen «The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits» der han argumenterer for at det eneste ledelsen i et selskap bør fokusere på er å øke verdien av selskapet for eierne. Alt annet er irrelevant.

Tankegangen har preget hvordan man i flere tiår tenkte rundt det å skape verdier. Enkelte sympatiske selskaper hadde kanskje en CSR-avdeling (Corporate Social Responsibility), men det ble sett på mer som en utgiftspost og noe som trakk fra resultatet på bunnlinjen, enn som noe som førte til en økning av profitt.

Det snakkes om et grønt skifte, og at de fleste bedrifter må bli grønnere, men vi snakker om dette som om det kommer til å være en byrde og føre til økte utgiftsposter. Det vil det nok også gjøre i mange tilfeller.

Det er selvfølgelig ergerlig å være Hydro som har hatt tilgang på veldig billig og grønn energi i lang tid, og så se varselflaggene vinke i det fjerne om at det er privilegier som de kanskje ikke kan forvente å ha i all tid.


For å få til et grønt skifte er det ikke nok med idealister. Vi trenger blådresser, ingeniører og det frie marked

Men snarere enn å fokusere på at dette kommer til å koste, finnes det etter hvert mange selskaper som tjener svært gode penger på å bidra til det grønne skiftet. Da snakker jeg ikke om selskaper som gjør små, trinnvise steg for å bli litt mer miljøvennlige og skape seg et grønt alibi. Jeg snakker om selskapene som lar bærekraft og det grønne skiftet være en viktig del av selskapets strategi.

Et av de mest åpenbare eksemplene er den voldsomme utviklingen og investeringstakten som man ser i fornybar energi. Ifølge Bloomberg ble det i 2016 investert om lag 300 milliarder dollar, tilsvarende over 2.500 milliarder kroner, i fornybar energi på verdensbasis. Det er mer enn det dobbelte av hva som ble investert i nye kull og gasskraftverk.

Solcellepanel er ikke lenger noe bare hippiene og apokalypseprofetene har på taket.

Scatec Solar er et godt eksempel på et norsk selskap som har hatt kjempesuksess og tjener gode penger på å bygge solparker. Selskapet omsatte i fjor for 1,1 milliard, en økning på 23 prosent fra året før.

Et annet norsk selskap som har både digitalisering og fornybar energi i kjernen av sin strategi er Powel. Målet med selskapet er i deres egne ord: Å skape løsninger som er gode for kundene og for en bærekraftig utvikling. I 2010 hadde selskapet en omsetning på 254 millioner – en omsetning som siden den gang har mer enn doblet seg. Det er penger å hente på det grønne skiftet om man vet hvor man skal rette fokuset og strategien.

Internasjonalt er Tesla en av de store vinnerne når det kommer til verdiskaping. Elon Musk og Tesla hylles jevnlig, og det er rett og slett imponerende hva selskapet har fått til - både av innovasjon og vekst.

75 MEGAWATT: Dette er Scatec Solars solkraftverk Dreunberg i Sør-Afrika.,

Foto: Scatec Solar

Sjelden nevnes det at i 2008 var storyen en annen. Musk sto i fare for å tape hele formuen. General Motors hadde på sin side noen år tidligere sagt tydelig ifra at de anså elektriske biler for å være et elendig satsingsområde, og kalt tilbake alle EV1-modellene de noensinne hadde solgt.

Den som ler sist ler best. Dere husker hva Milton Friedman sa om å skape verdier for eierne?

I april i år bikket markedsverdien til Tesla 440 milliarder norske kroner og Tesla er dermed mer verdt enn General Motors i børsverdi. Dette til tross for at General Motors går med overskudd og Tesla har til gode å gå med overskudd.

Noen ganger kan det likevel lønne seg å følge med i timen og være med på endringene, snarere enn å holde seg med gårsdagens løsninger. Nå er det åpenbart mange grunner til at GM har gjort det så dårlig de siste årene, men det hjalp neppe saken at de ikke engang var fremsynte nok til å satse på ny teknologi.

Lønnsomheten ligger ikke i å mase på politikere om subsidier, eller å tilby noen få «grønne produkter» (hva nå enn det egentlig måtte være) i et ellers tradisjonelt produktsortiment. Det handler om å la bærekraft være en essensiell del av strategien. Det handler ikke om å hvitvaske – beklager – grønnvaske bedrifter.

Det handler om å ta innover seg at det kommende energiskiftet Norge står ovenfor, byr på gode forretningsmuligheter og handle deretter.

Her kan du lese mer om

  1. Det Nye Norge
  2. Integrering
  3. Digitalisering
  4. Elon Musk
  5. Fornybar energi
  6. Gasskraft
  7. Teknologi
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Tross fornybar-investeringer: Oljeselskapene nyter ikke den grønne børsbølgen

  2. Klimatrusselen kan redde din privatøkonomi

  3. Scatec Solar skifter navn etter milliardkjøp

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Milliardærene som har tjent formuen sin på klimatiltak

  6. Forvaltere ser grønn bølge i aksjemarkedet