Dagligvarekrigen

Knallvekst for lokal mat og drikke

Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen har hatt en kraftig økning i 2020. Hittil i år er det omsatt lokal mat og drikke for nær 12 milliarder i butikk.

  • Malene Emilie Rustad
Publisert: Publisert:

Det er en økningen på hele 12,6 prosent sammenlignet med 2019.

Veksten i år er så og si i alle kategorier av lokalmat, melder Landbruks- og matdepartementet.

Salg av mat i dagligvare generelt øker med 9,6 prosent, mens salget av lokalmat og drikke øker med 12,6 prosent, og er dermed den kategorien som vokser mest.

Spesielt i sommermånedene har det vært en solid økning i salg i butikk.

Salget av lokalt øl har steget med 27 prosent til i underkant av 420 millioner. Is har også en solid økning fra 114 millioner til 195 millioner.

– Tallene er gledelige, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad i en pressemelding.

– Det kan se ut som om vi i disse koronatider er opptatt av å kose oss litt ekstra. 70 prosent økning på lokalprodusert is er helt fantastisk, sier hun.

Les på E24+

Nå selger de lokalmat som aldri før: - Folk har strømmet på

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Mat og drikke
  3. Dagligvarehandel
  4. Landbruks- og matdepartementet
  5. Øl

Flere artikler

  1. Fersk studie: Dagligvarekjedene tjener på å ha utfordrer vegg i vegg

  2. Dagligvaregiganten Norgesgruppen passerte 100 milliarder i omsetning i kriseåret 2020

  3. Kjempevekst i dagligvare – dette er vinnerne og taperne

  4. Konkurransetilsynet utvider overvåkingen av dagligvarebransjen – undersøker problemstillinger i verdikjeden for frukt og grønt

  5. Stortingspolitiker reagerer på økte matvarepriser